Alla inlägg under december 2008

Av Soran Ismail - 31 december 2008 17:27

Kairo var.. aningen overskattat. Eller, resan blev ju patagligt mycket samre av att det var ytterst obekvamt hela tiden. Man ska nog aka dit sjalv. I ovrigt ar ju Kairo som stad ganska pissigt. Sasom hela Egypten. Men det ar klart, vi akte for att se Pyramiderna och Sfinxen. Och det gjorde vi. Det var ganska haftigt, absolut, men det coolaste var enda nationalmuseumet dar de hade lagt fram allt mojligt som de gravt fram genom aren.


Den har dagen gick at snorkling pa nagon "paradise-island", och dessvarre stallde vadret till det en del. Molnigt och blasigt. Hoga vagor gjorde det svart att njuta av snorklingen till fullo. Jag angrar absolut inte att jag gjorde det, men jag skulle nog inte gora om det, om jag sager sa.


Nu ska har firas nyar. De har slagit upp nagot talt dar det serveras middag fram till kl 22, foljt av "festaktiviteter". Vad dessa festaktiviteter innebar ar jag valdigt nyfiken pa, och det ska jag fa veta om 30 minuter i receptionen. Jag gissar hursomhelst pa att jag kommer ha ett betydligt "mysigare" nyar an de flesta av er, men att ni kommer ha ett betydligt roligare nyar. Eller..

 Vad ska ni gora for skoj?


Hursomhelst, Gott Nytt Ar! pa er. (pa riktigt den har gangen)


Ps. I morgon sands Parlamentets jubileumsprogram, for den som vill se. Ds.

Av Soran Ismail - 29 december 2008 21:09

Jag akte ner pa stan med min syster (vilket helvete)  igar kvall. Hon ville veta hur mycket nagra prydnadsdjur kostade sa vi gick in for att prata med forsaljaren.


Jag - How much for the camel?

Han - 180

Jag - Ok. Come outside here. How much for the big elephant here?

Han - This one? 450. And you get camel for 150.

Jag - Ok, and how much for the smaller elephant?

Han - 200. And you get  camel for 120. And the large elephant for 400

Jag - Ok..

Han - The large elephant for 350. And the small one for 180

Jag - ok..

Han - You know I sold this large one to another tourist. Not you, another one, stupid tourist, not you. You smart. I sold it to him 480.

Jag - That does not speak in favour of you.

Han - What?

Jag - Never mind. I'll be back, I don't have any money on me right now.

Han - Ok, if you come back I give you the camel for 100. The large elephant for 320 and the small one for 150.

Jag - Ok, have a nice night.


Utan att jag sa ett ord sa gick han ner 260 egyptiska pund. Samst. Jag kopte naturligtvis ingenting, men det var lite underhallande enda.


I morgon befinner vi oss i Kairo. Vid pyramiderna och vid Sfinxen. Men forst och framst vantar en 7 timmar lang bussresa som inleds om ett par timmar...


Av Soran Ismail - 28 december 2008 20:05

Haha, mig blir ni inte av med sa latt. Jag har lyckats hitta ett internetcafe vid omradet, men sjalvklart utan de tre sista bokstaverna i vart kara alfabete. Jag har haft nog sa krangligt att byta fran ett ryskt tangentbord.


Har pa hotellet bor det mest ryssar. Det i kombination med alla araber har ger en dalig kombination av folk. I skrivande stund sitter de pa datorer bredvid mig och kollar porrbilder. Inte ens pa snygga tjejer. Vidriga, begagnade tjejer. Flera stycken runt en dator och hetsar varandra med svettiga ansikten. Riktigt ackligt ar det.


Men vadret ar skont, och det ar det viktigaste. Men maten ar brutalt vidrig. Varfor var det ingen av er som varnade mig? Inte for att det hade gjort nagon skillnad, men enda. Det ar helt otroligt vad daliga dom ar pa mat. Samst i varlden hittills, som jag har upplevt i alla fall.


Men tack vare era rekommendationer ska jag se pyramiderna pa tisdag, och snorkla vid nagon paradiso pa nyarsafton. I ovrigt ar det bara semester som galler.


Nu tar min internet-tid slut. Jag ska forbi nagot som heter Minsitry of Sound, en nattklubb av nagot slag. Dar kanske jag hittar nagra fler svenskar. Eller britter. Eller vad som helst annars.

Det vore himla trevligt.


Ps. Tack for alla tips. Har skrattat at nagra saker och tror/hoppas att det kan utvecklas till minuterlangt material. (Aktuella handelser var inget jag syftade pa :) ) Fortsatt garna om ni vill. Ds.

Av Soran Ismail - 27 december 2008 06:57

Har sovit i knappa två timmar, hjärnan är trött. Men jag kan sova på planet resonerar jag, trots att det är ett bra tag kvar tills det lyfter. Jag tackar för alla tips. Snorkla ligger härmed högst på min prioriteringslista i Egypten. Det där med pyramiderna ska jag försöka med, men det är trots allt 50 mils resa, enkel väg. Det kräver ork.


Vad beträffar uppdaterande så ska jag försöka uppdatera, men räknar inte med det. Jag tar med mig datorn ner, men har inga större förhoppningar om internet på hotellet. Något internetcafé kanske. Kanske. Men i förebyggande syfte så passar jag på att tacka er för det här året och hoppas att vi får ett lika bra nästa år. Gärna bättre också. Jag tänkte också be er om en sista tjänst om det inte är för mycket begärt: ge mig ämnen. '


Skriv ner olika saker så ska jag göra mitt bästa för att skriva skämt om dem. Jag kommer att ta varenda sak och sätta mig och skriva om det. Skriver ni för specifikt som t.ex "min vän Jonas" så blir det ju svårt.. men ni förstår nog. Skriv ner lite saker så ska vi se om det får igång inspirationen hos mig. Bra övning om inte annat. 


Gott Nytt År så länge kära läsare.

Av Soran Ismail - 26 december 2008 16:44

Det var ju asmånga som fick askul grejer. Jag skrattade till flera gånger. Skönt att höra att folk har distans och är lite kul och att inte alla får det de önskar sig. Sånt är trist för mig som objektiv part.


Jag tänkte att ni skulle få ge mig lite tips om Hurghada. Ni vet, dit jag ska i morgon. Någon av er som har vart där? Känner någon som har vart där? Vad får man inte missa, vilka restauranger är bäst, osv. Jag gissar på att jag kommer vara en usel turist och bara slappa iofs, men det är ändå bra att veta om man skulle återfå lite livslust på semestern. 



Av Soran Ismail - 25 december 2008 18:49

Ni missförstod nog lite, jag undrade om någon hade fått något askul. Era presenter låter softa och så, men jag menar mer om någon får t.ex en disktrasa eller en orm trots att man hatar ormar eller dylikt. Någon som fick en stor besvikelse? Någon som var med om något extra kul vid julklappsutdelningen helt enkelt. Typ som det Behrad berättade om.


Nåja, nu ska jag in till Uppsala och möta upp David, sedan ska vi ut. Första gången på flera månader. Jag ska träffa många barndoms och gymnasievänner, det ska bli skitskoj! Och ni från Uppsala/Knivsta som läser den här bloggen, hoppas att vi ses ute!


Just det.. glömde nästan. Grattis på födelsedagen Jesus.  2009 år nu, det är fan inte dåligt alltså. Hoppas att det här blir ditt bästa.

Av Soran Ismail - 25 december 2008 17:25

Man känner att man har blivit lite äldre ibland, om inte annat så finns det julklappar och presenter som kan påminna en om det. I år fick jag bland annat gardiner och en vattenkokare. Det jag blev mest glad över var kalsonger, till skillnad från för 5 år sedan, när det var den sämsta presenten man fick.


Missförstå mig rätt nu, jag är inte på något sätt missnöjd över presenterna, jag bara konstaterar att det inte riktigt är samma saker som gäller som när man var 14. 


Var det någon som fick något askul? 

Av Soran Ismail - 24 december 2008 00:59

Efter att ha hälsat på passpolisen och fått reda på att det var i onödan befinner jag mig nu i Knivsta. Väl här så har jag även åkt runt med David och visat honom runt lite hur det är här, det tog ungefär 3 minuter. 


Hemma är allt som vanligt. Mor och syster gör sitt bästa för att julstämningen ska infinna sig, jag och far bryr oss lite mindre. Plastgranen är framme, och under ligger julklapparna. Juldekorationerna lyser glatt i fönstret. Och nu när klockan passerat midnatt så börjar de obligatoriska julsmsen ramla in. De å så ytliga och betydelselösa. Som skickas till alla i hela telefonboken, oavsett om det är en chef, någon man pratat med för ett år sedan, en i familjen eller en nära vän. 


Jag själv är mest intresserad av att leka med kattjäveln. Den är fruktansvärt söt den där katten. Lillan heter den efter min systers otroliga fantasi.. den var liten när vi fick den förstår ni.  Jag springer runt med ett snöre som en idiot, och katten springer efter, som en större idiot. Till slut hamnar jag i mina föräldrars sovrum, för det är där katten föredrar att vara. Jag hittar ett kort på mig från mina yngre dagar.. 


(ursäkta dåligt foto)


Det här var tiden innan min syster föddes, som jag berättat om tidigare. När min mor helst ville ha en dotter, och jag fick som enda barn falla offer för hennes vilja. Med ett hårspänne och en klänning sitter jag där och blir fotograferad. Men jag är lika glad för det, dum i huvudet som jag var.


Idag uppskattar jag väldigt att min syster föddes, som ni säkert förstår. 



Skapa flashcards