Direktlänk till inlägg 3 juli 2009

Pussleken (gammal "favorit" från 1000apor-tiden)

Av Soran Ismail - 3 juli 2009 14:16

När jag var liten, på lekis närmare bestämt, så hade vi en lek på rasterna som kallades för pussleken. Den gick ut på att tjejerna jagade killarna, som en form av kull. Med skillnaden att när de hade fått tag på en kille så skrek de inte ”kull” och slog en i ryggen. Istället pussade de på en. Sen sprang man, äcklad och smått skräckslagen, därifrån.

Det fanns en kille som fick ge tjejerna saker, som kulor och hockeykort, för att de skulle jag honom också. Små mutor helt enkelt. Det är väldigt sorgligt nu när jag tänker på det.


Hursomhelst, det roliga är att killarna verkligen inte ville bli tagna. Det var ingen grej där man låtsades att man inte blev tagen, men man ”råkade” snubbla så tjejerna kunde pussa på en ändå. Nej man ville verkligen inte, tjejerna bar på äckliga baciller som vi refererade till som ”tjejbaciller”. Om du hade frågat vilken kille som helst i min klass på lekis om han ville ha HIV-viruset eller ”tjejbaciller” så hade han garanterat svarat ”HIV-viruset”.

Det är intressant att se hur det har förändrats med tiden. Först var det ”fråga chans”, och då skulle naturligtvis killarna fråga tjejerna, eftersom samhället har lärt oss att det är killarna som ska ta för sig och tjejer ska bara vara söta och vänta. Idag, nästan 15 år senare, så utspelar sig pussleken återigen. Den här gången är det inte på en skolgård, utan på en krog. Vilken som helst i hela landet egentligen. Och då är det killarna som springer efter tjejer för att få pussar, och tjejerna springer äcklade därifrån.

Vissa tjejer ger killar saker för att de ska jaga dem också, som hud eller bröstförstoringar. Det är väldigt sorgligt nu när jag tänker på det.

 
 
Ingen bild

Sant

3 juli 2009 14:53

Så jävla sant :P hahahaha

//Yves

 
Ingen bild

Amanda

3 juli 2009 15:23

haha så äre! bra där.

 
Ingen bild

LN

3 juli 2009 19:19

Riktigt jävla sant :D haha

 
HVK

HVK

3 juli 2009 20:12

Jasså?
Så du samlade alltså på kulor och hockeykort då du var yngre, dårrå...?

http://hvk-waiting4godot.blogspot.com

 
N

N

4 juli 2009 01:36

Bra observerat. Människan är en konstig varelse...

http://www.hjalles.blogg.se

 
Ingen bild

Roziie

4 juli 2009 02:21

Jag samlade på hockeybilder och kulor när jag var liten.

Nja Soran.. Du säger att det naturligtvis var killarna som frågade chans men jag vill hävda att det var tvärtom.
På vår tid (jag är också 87:a) var det vi tjejer som frågade chans på killarna. Vi brukade skicka lappar där killarna fick svara "Ja", "Nej" eller "Kanske" på frågan: Får jag chans på dig?

 
Ingen bild

Anna

4 juli 2009 11:03

Jag har samma erfarenhet som Roziie (jag är 93:a). På låg-/mellanstadiet var det oftast tjejerna som frågade chans på killarna, förmodligen för att det bland tjejerna var "status" att ha en pojkvän, på ett sätt som det inte var bland killarna att ha en flickvän. Åtmistone mig veterligen.

 
Erika

Erika

5 juli 2009 02:06

Sant! du skriver väldigt bra.

http://ecarlen.blogspot.com

 
Patsy

Patsy

5 juli 2009 20:39

Du har så jävla rätt.
Jag var ett tjockt barn så på mig var det aldrig nån som frågade chans. Men tror nog att det var tjejerna som frågade, killarna lyssnade på hårdrock och bytte hockeybilder istället. Fast jag samlade också på hockeybilder. Ottowa Senators var mitt favoritlag. Yey.

http://2barnsmorsa.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soran Ismail - 23 mars 2010 17:13

Eftersom hemsidan är nere av oklar anledning så kör jag på här tills vidare. Dessutom är detta länken som angivits från ticksters sida om min inspelningen av min stand-up special.   Återkommer snart med mer info. ...

Av Soran Ismail - 13 september 2009 17:36

Då står det äntligen klart vart jag ska flytta, och min förhoppning är naturligtvis att ni följer med mig i flytten. Vill ni göra det så klickar ni här ...

Av Soran Ismail - 12 september 2009 09:39

Det är segt nu, jag förstår det. Men det beror inte på mig. Inte längre i alla fall. Är det någon ni ska vara upprörda på nu så är det något företag som heter Crystone, utan att säga för mycket. Förhoppningsvis är allt löst i eftermiddag, ingen vill ...

Av Soran Ismail - 11 september 2009 02:24

Eftersom det inte riktigt finns någon godtagbar ursäkt till att bara försvinna ur en relation såsom jag har gjort, helt utan förklaring, så låter jag bli att ens ge det ett försök. Det här blir egentligen inget kul inlägg. Inte heller intressant. Ani...

Av Soran Ismail - 18 augusti 2009 17:38

Jag vet. Uruselt bloggande. Men det kommer igång, så fort nya siten är uppe. Ska till de som designat sidan på Fredag kl 14 så de kan visa mig allt jag inte förstått mig på. Tills dess - här är två bilder från travet i lördags.     Det är festligt m...

Ovido - Quiz & Flashcards