Direktlänk till inlägg 5 november 2008

Det känns oundvikligt

Av Soran Ismail - 5 november 2008 13:45

Att inte nämna det amerikanska presidentvalet.


Under den senaste tiden har allt pekat på just det här resultatet men jag vågade ändå inte ta ut någonting i förskott. Dels pga. den så uttjatade bradley-effekten, dels pga. min tid i USA.


Jag bodde i södra Kentucky, den stat som var först med att rapportera en seger för McCain, hos en konservativ familj. Extremt konservativ. Hela mitt "län" (county) var extremt kristet och konservativt. Jag bodde i "The bible belt" och Pulaski County (mitt län) ansågs som "The buckle of the bible belt!". PC var ett så kallat "dry county", vilket innebar att det inte fick förekomma någon alkohol. För att förtydliga: en restaurang fick inte sälja ett glas vin till maten, oavsett ålder på gästen. Det här var år 2004. Det var mitt län som gick till högsta domstolen (inte många fall som når enda dit) med att lagstifta att alla skolor i landet skulle ha De Tio Budorden uppspikade i vajre klassrum. Det här var år 2004.


Så jag vet hur stark den konservativa rörelsen i USA är. Jag vet också hur dåliga svenska medier är på att rapportera det på ett rättvist sätt. Därför var jag orolig in i det sista för att McCain skulle ta hem det men som tur är blev det inte så. En stor del i saken tror jag är valet av vicekandidater, det var ju Palin som hördes och syntes mest. Det är inget gott tecken..


I det stora hela tror jag inte det blir en gigantisk skillnad i politiken, det hade blivit förändringar oavsett vem som hade tillträtt. Dessutom är det inte, även om man gärna vill tro det, två personer som sitter och bestämmer allt i USA. Det finns en väldigt stark bakomliggande apparatur som kommer finnas kvar även nu. Sedan har vi naturligtvis det grundläggande som är att McCain var mot abort och homoäktenskap men för dödsstraff. Genom uteslutningsmetoden så måste en människa med bara en gnutta empati hålla på Obama. Även om han inte är en lika stor anhängare av fri handel som McCain. Men jag kan någonstans kännat att grundläggande mänskliga rättigheter måste gå före. Men jag är väl knasig på det sättet.. 

 

En annan stor anledning till att jag så gärna ville att Obama skulle vinna var för förändringarna de sociala situationerna i USA (och världen i övrigt, för den delen) nu kommer uppleva. Signalerna som det sänder ut. Att det går alldeles utmärkt att ha en färgad som ledare för världens enda världsmakt. Det är det här mina gamla kamrater i Kentucky behöver. Ett riktigt "slap in the face" för att vakna till.. Nu tror jag i och för sig inte att han överlever sin mandatperiod (mord), men man kan ju hoppas. 


I övrigt ställer jag mig mycket frågande till USAs valsystem med elektorer. Det innebär, i verkligheten, att om du är demokrat i Texas eller republikan i New York så spelar det faktiskt ingen roll om du röstar eller inte. Överhuvudtaget. Det måste kännas hopplöst..


Men något som känns hoppfullt är Obama. Hoppas nu att han kan leva upp till de enorma förväntningarna som ligger på hans axlar. Det blir inte lätt.. för det sitter en och annan som bara väntar på att han ska göra ett misstag innan de hoppar på honom. 

 
 
Ingen bild

Klara

5 november 2008 13:58

Bra skrivet! Håller med på alla punkter =) Fast jag tror inte att han kommer bli mördad!
Eller så tillåter jag mig bara inte att tro det... uch, det vore så fruktansvärt!!!

 
Sanna

Sanna

5 november 2008 14:17

Jag tror USA har fått den där pricken över I:et som saknats ett tag nu. Jag tycker det är sunda åsikter Obama för fram både socialt när det gäller sjukvård - skolor - miljön men även inställningen till utlandsfrågorna. Jag lade en kortfattad länk i min blogg idag där man kan se vilka förändringar som kommer att ske under den tid han får sitta. Inte ska vi väl tro att han blir mördad. Usch och fy och hoppas verkligen att han kan få röra sig relativt fritt utan en skock säkerhetsfolk överallt. Han har i alla fall pondus, säga vad man vill! Vad intressant att läsa att du bott där och förstår precis synvinkeln vad gäller McCain och de stater han hade in sin hand. / Ha en bra dag Soran!

http://sancha

 
MalinTh

MalinTh

5 november 2008 14:27

Bra skrivet Soran! :)

Jag hoppades också på att Obama skulle bli
USA:s nästa president. Det som har hänt är overkligt men på ett bra sätt, att en svart person skulle bli president i USA, det var svårt att tro men, så blev det.

Jag hoppas att Obama kan styra landet bättre än vad tidigare presidenter har gjort.
Det är bara att vänta och se vad som händer, om det blir bättre eller om det fortfarande står kvar vid det som det är just nu.

http://www.finest.se/HeavenlyLife

 
Joakim

Joakim

5 november 2008 15:01

Vad tror du det innebär att han inte är för världshandel så starkt som kanske Mcain var? Sen att han kommer bli mördad,aldrig.Det är istort sätt omöjligt att mörda en Amerikansk president idag.

Ps: Jävligt bra blogg för övrigt Soran, jag älskar den verkligen och då är grym!

/J

http://tookie.blogg.se

 
Ingen bild

ida

5 november 2008 15:26

inte helt säker, men obama är väl också emot homoäktenskap och för dödstraff?

 
Ingen bild

tore

5 november 2008 16:42

jo ida du har rätt. obama är också mot homoäktenskap och för dödsstraff men går kanske inte lika långt i dom frågorna om man nu kan uttrycka sig så

 
Jugo

Jugo

5 november 2008 17:26

Jag skiter i USA, men jag är verkligen glad över att Obama vann för världens skull. Han kan göra mycket för världsklimatet nu är helt åt helvete.

http://alenjugo.blogg.se

 
Ingen bild

Erin

5 november 2008 17:47

Man kan inte låta bli att reflektera över den stora sensationen detta är, att det är först 2008 som de fick en mörkhyad president. Men din upplevelse av USA ger en bra insikt av hur delar av landet tänker.
Jag är orolig att han kommer få ta en hel del skit, då det är så stora förväntningar, men.. det kan väl knappast bli sämre än det har varit? Jag hoppas att han kan vara en del av det som tar USA och världen in i en ljusare framtid.

 
Ingen bild

mirela

5 november 2008 18:02

svar till ovan: obama är emot homoäktenskap personligen, men tycker att varje stat ska rösta/bestämma själva, så det beror ju på folket vad det blir.

jag är superglad över att obama vann, usa och världen behöver honom. yes, he can! :)

 
Linda

Linda

5 november 2008 18:25

Jag är också lite orolig för att han ska bli mördad, precis som Kennedy :/ Men det är bra att han vann, det behövdes!

http://fromthehoodstothecity.blogg.se

 
Maria

Maria

5 november 2008 18:45

Ralph Nader hade varit bäst i min mening.

http://mariakayeymf.blogg.se

 
Jojjo

Jojjo

5 november 2008 19:23

Du har så rätt, det känns as bra med Obama vid makten.

http://fromthehoodstothecity.blogg.se

 
Ingen bild

Stina

5 november 2008 19:59

I morse när jag fick läste att han hade vunnit, kunde jag nästan höra hur hela världen pustade ut inför mig :)

 
andrea

andrea

5 november 2008 22:17

Berätta gärna mer om ditt USA-år.
Min kompis syster var där som utbytesstudent, just i Kentucky, och hamnade i en sekt. Det var en fruktansvärd upplevelse för henne...hoppas att du inte råkade ut för samma saker som henne!

http://andreaf.bloggagratis.se

 
Ingen bild

sara

5 november 2008 22:54

Asså Soran, säg inte så. Inte mord. Jag känner lite så också. Men jag trycker ner det.Ner under ytan där det inte hörs. Det får inte sägas högt. Jag har nördat amerikans politik i typ ett år nu. Familj och vänner måste verkligen vara glada att valet är över nu och att jag förhoppningsvis kommer att sluta tjata om det eller komma med små "visste du att...?". Jag tror att Barack kommer att lyckas. Eller hoppas i alla fall. Jag tror det betyder otroligt mycket för historien att han har blivit vald. Inte bara för konservativa familjer i USA som hellre gifter sig med sina kusiner än dricker vin till maten, utan för hela världen. Det finns otroligt mycket folk med fördomar här i världen. Att USA sticker ut huvudet och visar att det är okej att ha en färgad man som president, ger dem tillbaka lite av the american dream känslan-de brukade ha för i tiden. Lite ändring lär det iaf bli. Det ska bli kul att se, men samtidigt lite läskigt, Det som inte skall nämnas är ju mycket troligt att hända eller ett försök till det i alla fall. Jag tänker på John F Kennedy och andra som kom in med hopp, drömmar och planer om att förändra, men blev tystade. Och sedan tänker jag på de små flickorna i söta klänningar som stod vid sin pappas sida medan hundratusentals människor stod och firade honom i en av värdens underbaraste städer. Och jag vill bara göra det Barack uppmanade till...hoppas. Hoppas att det kommer att gå bra för att det skulle bli alldeles för sorgligt om det hände honom någonting. Det här är ett så nördigt inlägg, att jag nästan skäms. Förutom att jag gör inte det. Men seriöst...om du frågar mig vad jag tycker om kärlek är det troligt att jag bara rycker på axlarna och mumlar patetiskt. Nämner du Barack Obama och mord så lyckas jag få ur mig allt det där. Haha....

 
Syltan

Syltan

5 november 2008 23:15

Det är så underbart; jag blir impad av en tjugoårig "slyngel"! Du kan skriva, du kan stava rätt, du sär-skriver inte, du har vettiga åsikter, du verkar smart. Att du är rolig visste jag redan, men så hittade jag dig här i bloggvärlden. Hade jag varig tjugo år yngre, så skulle jag varit kär i dig!
Men du gillar bergis inte 50-åringar... ;.)
Kör hårt!

http://Mellan Bergen och Savolaks

 
Ingen bild

nephele

6 november 2008 01:27

Håller med, men tänkte påpeka ett par grejer.
Enligt sidan http://2008election.procon.org/ så är både Obama och McCain för dödsstraff, och båda är emot konstitutionsändring på federal nivå för att definera äktenskap som mellan man och kvinna (McCain stöder dock sån lagstiftning på statlig nivå, men Obama tycker också att "personally, I do believe that marriage is between a man and a woman").

Sen är ju Obama mycket vettigare än McCain i alla fall, men jag tror inte att saker kommer bli så värst mycket bättre, t.ex stöder han the Patriot Act osv.
Den som däremot verkar helbra är Nader, synd bara att han har noll chans..

 
Ingen bild

nephele

6 november 2008 01:31

Alltså, för att förtydliga, jag tycker det hade varit katastrofalt (ja, eller kanske inte fullt så starkt) om McCain hade vunnit; med Obama så går man åtminstone åt rätt håll.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soran Ismail - 23 mars 2010 17:13

Eftersom hemsidan är nere av oklar anledning så kör jag på här tills vidare. Dessutom är detta länken som angivits från ticksters sida om min inspelningen av min stand-up special.   Återkommer snart med mer info. ...

Av Soran Ismail - 13 september 2009 17:36

Då står det äntligen klart vart jag ska flytta, och min förhoppning är naturligtvis att ni följer med mig i flytten. Vill ni göra det så klickar ni här ...

Av Soran Ismail - 12 september 2009 09:39

Det är segt nu, jag förstår det. Men det beror inte på mig. Inte längre i alla fall. Är det någon ni ska vara upprörda på nu så är det något företag som heter Crystone, utan att säga för mycket. Förhoppningsvis är allt löst i eftermiddag, ingen vill ...

Av Soran Ismail - 11 september 2009 02:24

Eftersom det inte riktigt finns någon godtagbar ursäkt till att bara försvinna ur en relation såsom jag har gjort, helt utan förklaring, så låter jag bli att ens ge det ett försök. Det här blir egentligen inget kul inlägg. Inte heller intressant. Ani...

Av Soran Ismail - 18 augusti 2009 17:38

Jag vet. Uruselt bloggande. Men det kommer igång, så fort nya siten är uppe. Ska till de som designat sidan på Fredag kl 14 så de kan visa mig allt jag inte förstått mig på. Tills dess - här är två bilder från travet i lördags.     Det är festligt m...

Ovido - Quiz & Flashcards