Direktlänk till inlägg 1 juni 2009

Rökförbud på uteserveringar?

Av Soran Ismail - 1 juni 2009 19:27

Den plötsliga glädjen som jag hade innan har nu bytts ut mot besvikelse. Så blir det väl när man bygger upp förväntningarna för mycket antar jag, men jag vill hävda att den var under all kritik. Det var bra potential i det mesta, men det känns som att han avbröt skämten mycket tidigare än han brukar annars. Och det är i det som det riktigt, riktigt, roliga byggs upp. Men men. 


Jag har jobbat lite till, och därmed även slösurfat lite till. Och jag fastnade för den här artikeln. 



Det skulle ju vara helt fantastiskt om det blev så. Det skulle helt klart göra mitt liv mycket bättre. Genom åren har jag blivit mindre och mindre tolerant mot cigaretter och dess rök. Självklart tar jag ingen som helst hänsyn till rökare, och skiter faktiskt fullständigt i vart de ska röka. Helst ingenstans. Ja, det vore underbart. Om cigaretter blev olagligt. Jag påstår inte att det skulle vara logiskt, men det skulle vara underbart. 


Vad tycker ni, helt uppriktigt, borde det vara rökfritt på uteserveringarna? 


Medan ni diskuterar det, så ska jag springa till Boulevardteatern och dra lite nya skämt. Förhoppningsvis så skrattar publiken mer åt mig än vad jag gjorde åt Dane Cook idag. 

 
 
matilda

matilda

1 juni 2009 19:50

rökfritt utomhus- jatack! avskyr stanken av cigarettrök, förutom att det är hälsofarligt. jag kan räkna upp massvis med dåliga saker med cigaretter men inte en enda bra.

http://matildasoderberg.blogspot.com

 
Sofia

Sofia

1 juni 2009 20:21

Absolut! Inte bara för att det stör när man vill sitta ut och njuta av sin lucnh/fika utan även för att ju "svårare" det blir att röka överallt ju fler slutar .. förhoppningsvis.

http://sofiapia.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Rehn

1 juni 2009 20:35

Ja tack! Jag som har astma får alltid rätt svårt att andas när folk röker runt mig. Och det stör ju rätt mycket när man sitter ute och ska njuta av sin fika och får helt plötsligt svårt att andas.

 
Ingen bild

Ida

1 juni 2009 20:36

Helt klart perfekt om det går igenom.

 
Ingen bild

N

1 juni 2009 20:38

Jag kan hålla med om att cigarettrök kan vara jobbigt men låt oss inte glömma bort att de som röker inte kan sluta bara sådär. Det är ju ett beroende som byggs upp. Jag tror inte att detta kommer att kunna genomföras eftersom "luften är fri" och sålänge det inte stör mej så är det okej.

 
Ingen bild

sjååv

1 juni 2009 20:58

absolut. rökfritt på alla ställen där folk inte kan förflytta sig(klart man kan flytta på sig, men då måste man ju avbryta sin fika/öl och det ska ju inte behövas). helst även på övriga platser. men det här är iaf ett grymt bra steg 2 moten rökfri värld!

 
anonym81

anonym81

1 juni 2009 21:00

Cigarettrök är jobbigt, speciellt för allergiker och jag är en av dem. Håller med N om att rökare kan inte bara sluta sådär och en del visar faktiskt hänsyn och röker inte hur som helst upp i folk på uteserveringar osv där det är jobbigt för oss att vara utan att går på sidan där det inte vistas människor, lite avsides, sedan finns de personer som inte alls tar hänsyn och dem gillar jag inte =) .Dessutom tror jag att det skulle vara omöjligt att få det att gå igenom eftersom det är ett beroende som byggts upp och luften till hör alla. Precis som N skriver. Luften är fri!

http://anonym81.bloggagratis.se

 
Ingen bild

lillen

1 juni 2009 21:17

Jag brukar alltid hosta när jag går förbi rökare, eller när en rökare kliver in i busskuren och tycker att det är helt okej att tända sin cigarett där. Jag hoppas att de en vacker dag ska fatta vinken...

 
Julia

Julia

1 juni 2009 21:19

Har bara en sak att säga: NEEEEEEJ!!!!
Det ska fan inte bli rökförbud på uteserveringar

http://gnisslia.blogg.se

 
love

love

1 juni 2009 21:24

Vad fin blogg du har!!Jag gillar den verkligen.

http://aik-.bloggagratis.se

 
Sandra

Sandra

1 juni 2009 21:27

Helt klart! Bara för att rökarna vill dö i förtid så vill inte jag det.

http://saandramaaria.blogg.se

 
Ingen bild

Erica

1 juni 2009 21:35

Ja, tycker absolut det. Man störs ju av röken. Dem säger att det är ute och då får man inte röken på sig men, det får man ju visst om det sitter någon och röker vid bordet brevid. Man skulle kunna ha en rökruta längre bort så kan dem som vill ha rökfritt få ha det. Vi ska inte behöva sitta inne för att dem inte respekterar att det stinker.

 
Ingen bild

Erica igen

1 juni 2009 21:36

Menar sitta inomhus*

 
Ingen bild

Victoria

1 juni 2009 21:36

Jag håller också med, det är så jobbigt med all rök.. Och det förstör ju definitivt ens lunch, ifall någon sitter och bolmar alldeles intill!

 
Ingen bild

Henke

1 juni 2009 21:40

Äh, jävla bullshit. Jag rökar inte, men om andra vill göra det ska de få göra det. Folk är så jävla griniga över folk som rökar. Folk ska alltid lägga sig i så in i helvete. Kan dom inte bara sköta sig själva?

 
Ingen bild

Henke

1 juni 2009 21:42

Fast det klart man kan ju ha lite respekt för de som äter osv, men att göra cigg olagligt är väl dumt? Det finns ju fan droger som borde vara lagliga.

 
Nettan

Nettan

1 juni 2009 21:43

Precis samma ämne som jag tar upp på min blogg idag! :)

Jag avskyr stanken av rök... Men jag tycker att det bästa vore om uteserveringarna delade upp sina platser för rökare och icke-rökare. Så man i alla fall slipper ha en bolmare alldeles i närheten som förstör ens middag!

Läste i nåt tidigare inlägg att du hade dragit skämt om att vara känd, men att det inte blev nåt kul... Vad handlade det skämtet om? :) Jag tänker återigen på de där tonårstjejerna (knappt) på tåget som sprang som vettvillingar fram och tillbaka för att få en skymt av dig... Känner du dig cool då? ;) Vem kan du jämföra dig med när det gäller kändisar? På vems nivå tycker du att du är? Hehe...

http://inevershutup.blogg.se

 
Ingen bild

dane

1 juni 2009 22:05

goddagens soran!

Jag hörde om detta på radion imorse, folk ringde även in och berätta sin mening, och dessa var väldigt delade.

Jag är rökare själv, på nedtrappning, och jag har svårt att sluta, jag har för det mesta tagit hänsyn när jag suttit på caféer och liknande, man vet ju att det kan irritera folk om man sitter medans någon sitter och äter.. så som rökare måste man helt klart ta hänsyn till andra människor runt omkring! som också gäller allt annat som kan beröra andra människor.. men vart ska man dra gränsen egentligen? jag vet inte.

Saken är den att man också som ickerökare måste ta hänsyn till dem som rökare, för väldigt många rökare vill inte (innerst inne i dem flesta fall iaf) röka, och vill dem det så lurar dem nog sig själva. Det är svårt att sluta och det är ingenting man bara gör från den ena dagen till den andra. Det är en vana och ett behov som är svårt att sluta med.. så jag tycker att ickerökarna ska ta hänsyn till rökarna på det sättat att de ska försöka sätta sig in i många rökares situation. Det är inte ickerökarna som har ett problem för att det är någon annan som röker i deras närhet (någon gång ibland) utan att det faktiskt är den som rökare som har ett problem som är jättesvårt att sluta med. Man ska ta hänsyn till varandra helt enkelt.. jag tycker att det är skit att vi behöver lagar till allt, att folk inte kan tänka själva och höra med den som sitter bredvid om det är okej att röka istället för att det ska bli rökförbud..

Man kan vrida och vända på det och göra många liknelser med andra saker utan att egentligen komma någon vart.. man borde ta hänsyn till varandra är mina sista ord!

 
Mirja

Mirja

1 juni 2009 22:09

Jag tror att jag håller med, eftersom det direkt är skadligt för människorna runt omkring. Hade det bara varit till exempel lukten hade det varit ok, men när man förstör för andra också .. Å andra sidan kanske man skulle förbjuda avgaser också i så fall, eller rent av reklam .. (Jag hävdar att man blir skadad av reklam, och att man inte har något val än att ta del av den. Eftersom att den finns överallt.) Hur långt ska man gå liksom?

http://plums.blogg.se

 
Ingen bild

Elnaz

1 juni 2009 22:13

Absolut! Jag är väldigt känslig mot röklukt så det skulle vara helt underbart. Men å andra sidan är det ganska naivt att tro att det kommer att fullföljas. För så som det finns antirökare finns det också rökare som inte kommer låta detta gå så långt.
Man kan alltid hålla tummarna =)

 
Ingen bild

Roziie

1 juni 2009 22:35

Det kommer aldrig att gå igenom.

Själv röker jag och jag älskar att sitta på en uteservering med vänner, dricka en latte och då och då röka. Om någon sitter och äter bredvid så är det självklart att man inte tänder en cigg - lite hänsyn visar man i alla fall.

 
Ingen bild

Amanda

1 juni 2009 22:47

Jag förstår att folk tycker det är jobbigt med cigarettrök. Jag är själv rökare, men har den otroligt trevliga funktionen i mig att jag frågar folk om det är OK att jag röker (om jag sitter på ett café/uteservering). Tycker de inte de får jag helt enkelt röka när jag går därifrån, men oftast brukar de jag frågar bli så glada att jag frågar och säger att det går bra. Istället för att införa rökförbud borde uteserveringar ha två avskilda platser. Typ en glasvägg emellan så de som röker/inte störs av det kan sitta på ena sidan och resterande på den andra. Då skulle alla bli nöjda?

 
Ingen bild

Emilia

1 juni 2009 23:01

Jag räddar dej från 22:an, bara för att jag känner mig snäll idag.

 
Ingen bild

Alanna

1 juni 2009 23:01

Här sora. Bara för dig! JAg skrev så att det inte skulle bli 22 kommentarer.
Fortsätt med att vara komiker. Du och Björn ÄGER!!!!!!!!!!
Er turné i höstas ÄGDE!!!!!!!!!

 
Ingen bild

Madeleine

1 juni 2009 23:04

det skulle vara underbart om det hände. Jag kan verkligen inte vara i närheten ut av en rökare eftersom jag har astma.

Men hoppas det går bra för dig, synd att jag missar :s

förässten! jag skulle vilja komma i kontak med dig. Vad haru för mailadress?

 
Ingen bild

h

1 juni 2009 23:39

Oh ja, skojar du? Jag drömmer om en värld där cigaretter inte produceras överhuvudtaget..

Btw: Du var grym på Boulevardteaterna ikv! Blev verkligen glatt överraskad när du dök upp helt plötsligt...jag gillar "överraskning" ;) - dryga smålänningarna eller ej så var du ändå bra, så det så.

 
Ingen bild

anonym jänta

2 juni 2009 07:59

Jag tycker bara såhär...ingen annan borde ha rätten att göra så att någon annan måste andas rök, för i rök finns inte mycket syre. Och om det dessutom är gift och beroendeframkallande medel i röken så är det bara ännu fulare. Rökare våldtar ens lungor, så är det bara...

 
Ingen bild

sprutan

2 juni 2009 17:47

Personer som röker på uteserveringar och dylikt är samhällets avskum, må de brinna i helvetet! Eller släng ut dom på gatan i alla fall.

 
Marie

Marie

2 juni 2009 19:35

Det går inte att säga att "luften är fri", jag fick höra i skolan en gång för en massa år sedan "att ha en rökruta är som att ha en kissruta i poolen", det sprider sig alltså och påverkar alla runtomkring. Jag tycker det är löjligt när folk tycker att man "lägger sig i" och "ska sköta sitt" eftersom rökningen inte är något som bara påverkar den som röker utan alla andra. Vi måste inse att rökning är ett samhällsproblem!!!

http://howtobegood.blogg.se

 
Ingen bild

Samhällets avskum... Tydligen

2 juni 2009 19:40

Måste bara säga att det är väldigt intressant hur ni har fått oss rökare att framstå som odjur. Jag har full förståelse för att ni som INTE röker inte vill ha någon som blåser rök på er när ni käkar t.ex
Men sen har jag märkt att när man ställer sig lite vid sidan om bara för att respektera att ni inte vill få rök på er så kommer ni närmare och envisas med att stå precis bredvid. Dessa personer får helt enkelt skylla sig sjäva då! "Rökare våldtar ens lungor" fick mig att skratta, helt plötsligt så räknas man som en slags våldtäktskvinna... Intressant, starkt ordval tycker jag! När vi ändå är i farten så kan vi väl ändå förbjuda alkohol och snus. Är ju så himla tröttsamt att behöva hoppa mellan alla spyor inne i stan efter lönehelgen och försöka att inte kliva på snus. Fyllesvinen vore ju skönt att bli av med och om ni ändå ska skicka ner alla "onda" rökare ner till helvetet så kan vi ju hänga alla fyllesvin och de som snusar för att sen skicka ner dom också. Måste säga att jag mer än gärna brinner i helvetet, har hört att det är varmare där nere och färgen röd klär mig. Ni som vill fortsätta diskutera det här med mig kan höra av sig till mig på knullkontakt.se, det är där jag är som mest aktiv just nu...
// Lady in red

 
Ingen bild

Ingrid

2 juni 2009 22:01

Ta bort cigaretter! ÖRK

 
Sanna

Sanna

3 juni 2009 00:37

Ingen rökare är klok nog att förstå att de förkortar sina liv med kanske 10-20 år. KOL är den snabbaste växande lungsjukdomen nu och tyvärr drabbas även de passiva rökarna.

Jag avskyr röken och den luktar illa och det luktar illa om rökarna och från deras mun ska vi bara ite tala om.
Så jag antar att de nog inte vet detta själva.

Klart det ska vara rökfritt på alla allmäna platser och det svaret var kanske väntat från mig!

http://sancha

 
Ingen bild

13 år

3 juni 2009 09:35

RÖKFRITT RÖKFRITT RÖKFRITT

 
Anna

Anna

3 juni 2009 10:03

Jag håller verkligen med om att rökning borde förbjudas, det borde klassas som en drog. På min skola röker 4/5 av alla ETTOR på skolan (gymnasiume som ni förhoppningsvis förstår) Dessa bryr sig inte alls om oss icke rökare, i tvåan har vi en tjej med en sådan kraftig astma att hon fått anfall pga av rökarna, tänk vad svårt det måste vara för henne ute när folk röker på busshållplatser som ett t.ex Många gånger funderar jag på att ramla ihop bara för att se hur dm kommer att reagera, om dm nu vill röka kan dm åtminstone fråga människorna i närheten om det är okej.

Minns speciellt när jag var på gatufesten i Daltonstältet där det står klart o tydligt att man inte får röka i tältet. Trots det satt det folk som rökte bredvid min storasyster som var gravid och hennes man med astma. När dm blev tillsagda av min systers man så flyttade dm sig två platser bort (samma bord) för nu var dm ju utomhus. Ursäkta ni rökare alla är inte likadan mn för det mesta har ni grymt dålig respekt mot andra

http://www.onesmileandatinytear.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

3 juni 2009 10:10

Jag tycker att det ska vara förbjudet att röka på uteserveringar. Jag vill inte ha rök i ansiktet när jag sitter och äter eller på annat sätt försöker njuta på en mysig uteservering. Dessutom borde det vara förbjudet att överhuvudtaget tillverka och sälja ciggaretter.

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

5 juni 2009 11:29

Jag tycker att det ska vara förbjudet. Jag är rökallergiker och får riktigt svårt att andas när idioterna blåser ut den jävla röken. Jag betalar ju inte för att käka min mat på ett ställe när jag kan bli förgiftad av människorna som röker. Jag har valt att inte röka, det är inte hälsosamt. Alltså borde jag slippa bli förgiftad av människorna som röker. Dom borde få leva i någon slags plastbubbla eller något så kan dom förgifta sig själva och låta oss andra vara friskare. Passiv rökning suger liksom..

http://liiiiinda89.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soran Ismail - 23 mars 2010 17:13

Eftersom hemsidan är nere av oklar anledning så kör jag på här tills vidare. Dessutom är detta länken som angivits från ticksters sida om min inspelningen av min stand-up special.   Återkommer snart med mer info. ...

Av Soran Ismail - 13 september 2009 17:36

Då står det äntligen klart vart jag ska flytta, och min förhoppning är naturligtvis att ni följer med mig i flytten. Vill ni göra det så klickar ni här ...

Av Soran Ismail - 12 september 2009 09:39

Det är segt nu, jag förstår det. Men det beror inte på mig. Inte längre i alla fall. Är det någon ni ska vara upprörda på nu så är det något företag som heter Crystone, utan att säga för mycket. Förhoppningsvis är allt löst i eftermiddag, ingen vill ...

Av Soran Ismail - 11 september 2009 02:24

Eftersom det inte riktigt finns någon godtagbar ursäkt till att bara försvinna ur en relation såsom jag har gjort, helt utan förklaring, så låter jag bli att ens ge det ett försök. Det här blir egentligen inget kul inlägg. Inte heller intressant. Ani...

Av Soran Ismail - 18 augusti 2009 17:38

Jag vet. Uruselt bloggande. Men det kommer igång, så fort nya siten är uppe. Ska till de som designat sidan på Fredag kl 14 så de kan visa mig allt jag inte förstått mig på. Tills dess - här är två bilder från travet i lördags.     Det är festligt m...

Ovido - Quiz & Flashcards