Direktlänk till inlägg 7 juni 2009

Rösta

Av Soran Ismail - 7 juni 2009 14:23

Att det är val till EU-parlamentet idag kan väl inte ha undgått någon, inte ens om man är den ytligaste personen kring hela stureplan. Jag har själv redan röstat för längesedan. Till en början hade jag tänkt rösta blankt, men av samma anledning som jag inte gjorde det så borde ni gå och rösta. Och inte blankt. Och den anledningen stavas Sverigedemokraterna. Det har, under alltför lång tid, blåst väldigt starka vindar högerifrån i politiken i hela Europa. Och inte moderat-höger, utan snarare idiotlogik-höger. Titta bara på Italien, där Berlusconi numra har involverat fascistpartiet (!) i regeringen. Jag kan, för allt vad jag är värd, inte förstå hur det inte kan få större reaktioner runtom i Europa. Tänk er hur det hade sett ut om Nazisterna hade suttit i Tysklands regering... Självklart så finns det problem med integrationspolitiken i Sverige, såsom inom alla områden. Men en sak kan jag lova er och det är att SD inte har den bästa lösningen.


Därför tycker jag att det är av yttersta vikt att vi ser till så att Sverigedemokraterna inte får göra sin (idiotiska) röst hörd. Att vi visar att Sverige är ett land där majoriteten har den mest grundläggande logiken intakt. Att vi är ett land som inte tillåter oss att skrämmas till olika beslut, att vi fortfarande kan tänka själva. Så rösta på vad fan som helst, bara det inte är Sverigedemokraterna.


Annars ska jag vara ärlig och säga att det knappast var ett enkelt val, jag hittar saker jag ogillar starkt hos alla partier. Och vissa, som t.ex KD, är bortom rimliga tankar. FI är ju bra på sitt sätt, så även MP. Men det som till slut fick min röst var inte ett parti utan en person, och den som jag tror kan göra mest för kurderna. 


Visst, det är naturligtvis inte den viktigaste frågan. Långt ifrån. Den kanske till och med hamnar bland de sista, rent objektivt. Men för mig är den viktigast. För oavsett vilken fråga vi tar upp, kvinnors rättigheter, miljön, eller arbetspolitiken så är det mest vitala och grundläggande i detta att först och främst få finnas till. Att bli igenkända. Tillåtna att existera. Sedan kan man påverka allt annat. Hade situationen varit sådan att kvinnors existens inte erkänts, så är jag säker på att man hade lagt sin röst på den personen som hade kämpat mest för just detta. 


Men om ni inte har röstat ännu, trots att ni är myndiga, do it. På vad som helst, bara det inte är Sverigedemokraterna..

 
 
Anna

Anna

7 juni 2009 14:58

Jo vissa vet ju precis hur dm skulle ha röstat, om dm nu bara fick det...

Det är för övrigt bra tycker jag att du uppmanar dm som får rösta här att göra det. när vi väl fått våran rösträtt (var ett tag sen men ändå) så borde vi väl ändå använda den också? Tycker även att det är bra att du inte berättar vem du röstar på även fast man skulle vilja veta. Du kan kanske avslöja detta när valet är över? Ja, jag har inget att göra...

http://www.onesmileandatinytear.bloggagratis.se

 
Manne

Manne

7 juni 2009 15:08

Varför rösta, när världen ändå snart bryts isär..
Det finns ingenting som vi kan göra, och det är inte lång tid kvar, tills vi faktiskt är där..
Vi förstör vår värld, vår miljö, mer och mer för var dag som går..
Jorden är trasig och ingen eller inget kan läka dess sår..
Jag gav upp för längesen..
Det kommer inte att bli så som det var igen..

http://www.finest.se/Mannefik

 
Ingen bild

Maja

7 juni 2009 15:31

Soran, du är en mycket klok ung herre.

 
Oskar

Oskar

7 juni 2009 15:56

Hejsan! Tittar in här igen. Det blir endel.
Jag gillar att följa vad som händer i ditt liv.

Du verkar vara en skön person.
Jag vet att du är jätte upptagen och jobbar väldigt mycket. Så jag önskar dig en bra vecka den som kommer.

Tja!
oskar

http://i-love-china.bloggagratis.se

 
Ingen bild

msjaot

7 juni 2009 16:15

mycket intelligent inlägg, intressant att läsa. :)

 
Ingen bild

Hanna

7 juni 2009 16:48

Bra Soran!

 
Ingen bild

Silent Soda

7 juni 2009 16:56

En sak jag måste erkänna har varit det mest spännande med detta valet är hur folk istället för att aktivt flagga för de partier de själv gillar så verkar många ha på agendan att bara, till varje pris, kross Sverigedemokraterna, vilket är ett tankesätt som jag gillar skarpt, men det är lite komiskt också.


Manne:
Självklart går det att "läka jordens sår" men ja, det är mycket enklare att ge upp och pilla sönder sårskorpan än att vara stark och stå emot att klia där de svider.
Jag hoppas att du snart får en mer hoppfull syn.

 
Ingen bild

Ronja

7 juni 2009 17:42

"Manne" helt ärligt, du är okunnig som påstår att att skadan redan är gjord och att det inte finns någonting vi kan göra för att få detta ogjort, om det nu är ozonskiktet du syftar på vilket jag antar eftersom att problematiken kring det är central i sammanhang där miljö diskuterats. Jag vill bara informera dig om att ozonskiktet har förmågan att återställa sig själv, om vi minskar utsläppen. Så att påståendet "att inget kan läka dess sår" är felaktigt. Däremot påståendet "det kommer inte att bli som det var igen" är korrekt i det stora hela, men vem vill det egentligen? Detta är en omöjlighet oavsett om vi inte gör någonting eller allt vi kan, världen är föränderlig. Jag hoppas för din egen skull att ditt inlägg är skrivet i provokativt syfte och att det funkar. Min åsikt är att ALLA som kan bör rösta, jag anser att det är din plikt som medborgare i ett demokratiskt samhälle.

 
Sofia

Sofia

7 juni 2009 17:54

Jag måste säga att dina ord övertalade mig att ta ställning till mitt första val som jag fått rösta i. Har länge funderat fram och tillbaka hur jag skulle göra, visste ju var jag stod men var ändå osäker om jag skulle uttala mig om något jag inte visste alltför mycket om.

Det du skrev fick mig att gå till vallokalen och jag mitt för att se till att SD inte kommer in. Tack Soran.

http://sofiapia.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Miss V

7 juni 2009 18:17

I agree.. Jag skulle verkligen vilja rösta, attans att man föddes så sent på året. Underbar låt btw!

 
Ingen bild

Roziie

7 juni 2009 18:53

Jag gillar inte ditt tankesätt. Inte för fem öre. Men jag tänker inte ödsla tid på att ge dig det svar du egentligen bör få tillbaka.
Lycka till.

Här tänker jag och du likadant Soran. Jag har i flera veckors tid uppmanat varenda kotte jag känner att rösta. Jag har berättat för alla på jobbet vikten av att vi röstar i det här valet. Det är så många som är oengagerade men jag har gjort mitt yttersta att få de att tänka om.
Jag förtidsröstade för längesedan och precis som du så valde jag att rösta på en person som kan lyfta fram den kurdiska frågan.
Vi får hålla tummarna för att folk har tagit sitt förnuft till fånga och INTE röstat på SD.

 
Ingen bild

Roziie

7 juni 2009 18:54

Det första stycket i min föregående kommentar var inte riktad till dig Soran utan till Manne.

 
Manne

Manne

7 juni 2009 19:23

Varför måste man alltid tycka som alla andra? Varför kan man inte en egen väg få vandra? Ni får tycka vad ni vill, alla har vi åsikter om ditten och datt, det är så det är, vad ni säger bringer mig ej några besvär.

http://www.finest.se/Mannefik

 
Ingen bild

johanna

9 juni 2009 17:06

är fascisterna med i italiens regering?! det är ju helt sjukt, framförallt som du skrev att det inte tagits upp mer.
tur i alla fall att det inte blev någon plats för sd, var lite rädd för det nästan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soran Ismail - 23 mars 2010 17:13

Eftersom hemsidan är nere av oklar anledning så kör jag på här tills vidare. Dessutom är detta länken som angivits från ticksters sida om min inspelningen av min stand-up special.   Återkommer snart med mer info. ...

Av Soran Ismail - 13 september 2009 17:36

Då står det äntligen klart vart jag ska flytta, och min förhoppning är naturligtvis att ni följer med mig i flytten. Vill ni göra det så klickar ni här ...

Av Soran Ismail - 12 september 2009 09:39

Det är segt nu, jag förstår det. Men det beror inte på mig. Inte längre i alla fall. Är det någon ni ska vara upprörda på nu så är det något företag som heter Crystone, utan att säga för mycket. Förhoppningsvis är allt löst i eftermiddag, ingen vill ...

Av Soran Ismail - 11 september 2009 02:24

Eftersom det inte riktigt finns någon godtagbar ursäkt till att bara försvinna ur en relation såsom jag har gjort, helt utan förklaring, så låter jag bli att ens ge det ett försök. Det här blir egentligen inget kul inlägg. Inte heller intressant. Ani...

Av Soran Ismail - 18 augusti 2009 17:38

Jag vet. Uruselt bloggande. Men det kommer igång, så fort nya siten är uppe. Ska till de som designat sidan på Fredag kl 14 så de kan visa mig allt jag inte förstått mig på. Tills dess - här är två bilder från travet i lördags.     Det är festligt m...

Ovido - Quiz & Flashcards