Direktlänk till inlägg 24 juni 2009

Varför finns det färre kvinnliga komiker?

Av Soran Ismail - 24 juni 2009 15:52

Ok. Innan jag går ut och besöker den sällsynta solen så tänkte jag lägga mig i diskussionen/debatten som blossat upp de senaste dagarna kring kvinnor i humorbranschen.


Grunden till det hela var en artikelserie som publicerades för ett par veckor sedan i den feministiska tidningen Bang, där kvinnliga komiker berätta om sina perspektiv om hur det ser ut i  den svenksa humorbranschen. Någon vecka senare fick Betnér tag på tidningen och skrev om den. Bland annat länkade han till en text som Annika Lantz skrev, som är den som Aftonbladet har snappat upp och gjort till en löpsedel för x antal dagar sedan. 


Som svar på detta har krönikören Jan-Olov Andersson skrivit en (försvars)text som är lika feg som populistisk. Så idag har Elin Grelsson skrivit den bästa texten jag läst i debatten, oavsett kön. 


Jag tror personligen att det är farligt att göra som Hasse har gjort här, och hävda  att det inte finns något kvinnligt humoruppror. Jag förstår absolut varför han känner så, för sanningen är den att det är väldigt god stämning bland oss stå-uppare. Även i relationen kvinna - man. Dessutom vet vi alla att kvällspressen är ena hejare på att sätta krigsrubriker på saker och ting. Och jag vet dessutom att Hasse har många kvinnliga kollegor som han gillar skarpt, men genom att bemöta artikelserien som han gjorde så avfärdar man den lika snabbt som den kom upp. Och den kom ju fram av en anledning. 


Om någon, i det här fallet är det flera stycken, som upplever någonting som ett problem så måste man ta sig tiden att lyssna på dem. Problemet må vara verklighetsförankrat, eller helt taget från intet, men uppenbarligen så är det ett problem för någon/några och då ligger det väl någonting i det. Även fast man själv kanske inte ser det. 


För så är det ju med problem. Ser man dem inte så kan man inte lösa dem. Och här har vi några som försöker lysa upp ett problem för oss, och då kan vi inte stå bredvid och blunda.  Det är av yttersta vikt, inte bara här utan för att utvecklas som människa i livet, att ifrågasätta sig själv och sina tankar. Om man nu säger "kvinnor är sämre på att ta för sig" så får man väl fråga sig själv "varför tror jag att det är så!?". 


Om man läser kommentarerna till den artikel av Annika Lantz som refereras i Aftonbladet så märker man exakt varför den här debatten alltid stagnerar. Den enda kritiken mot dessa tjejer är "vad vet ni!? Ni borde inte ens kalla er komiker, ni är skittråkiga!" Och det har absolut INGENTING med saken att göra. Man kan sätta in X och Y istället för de kvinnliga komikernas namn. Det är inte det som är frågan.  Frågan är varför finns det färre kvinnliga komiker än manliga i det offentliga? Om man hävdar att alla som är där nu är tråkiga så är det inget svar. Jag hävdar inte på något sätt att jag förstår problematiken till fullo. Jag är säkert en lika stor kloss som vem som helst. Men jag förstår att jag inte förstår, och jag är villig att lyssna.


Däremot tror jag att det är viktigt att komma ihåg i debatten att det inte är så att männen i branschen aktivt och medvetet motverkar kvinnor. Och det är lika viktigt att komma ihåg att det inte är det som kvinnorna tror. Utan det är de "osynliga" sakerna, det som man inte tänker på. Det är just därför som det är så svårt att komma fram till vettiga lösningar, för de flesta ser inte problematiken. Men man är naiv om man tror att någonting inte existerar bara för att man själv inte ser det... 

 
 
Ingen bild

L.

24 juni 2009 19:03

Inte för att trampa på några tår men jag tycker att svenska tjejer generellt är mycket tråkigare och stelare än tjejer i utlandet. Spontana, roliga tjejer är sällsynta i det här landet jämfört med typ Sydeuropa och USA.

Man kan ju knappt gå fram till en tjej och prata med henne utan att hon ser vettskämd ut.
Släpp loss lite för faan!!

 
Ingen bild

boom

24 juni 2009 19:07

Äh, tjejer är mer intresserade av att blogga om vad de har för kläder på sig och titta på Top Model. De är mindre intresserade av humor helt enkelt..generellt sett alltså.

 
Rehn

Rehn

24 juni 2009 20:38

Jag håller inte alls med boom. Låter lite som att denna person är väldigt inställd på stereotypa personer.

Men det jag egentligen skulle säga var att något som jagt lagt märke till är att kvinnliga komiker generellt sett bara skämtar om sex. Det känns som att de måste dra skämt som är under bältet för att bli accepterade. Jag vet inte varför det är på detta vis, jag vet inte ens om et verkligen är så utan det är bara så som jag uppfattat det.
Är det någon som håller med mig om detta?

http://www.facebook.com/rehnet

 
Maria

Maria

24 juni 2009 20:41

L. och boom: Bor ni i Kumla eller?

Det finns galet mycket roliga tjejer i vardagen, detsamma gäller killar. Att vara rolig som person innebär inte att man sitter och levererar one liners konstant med tillhörande trummsolo. Normen om att tjejer ska vara tysta lyssnare, en sidekick till mannen rentav, lossnar förhoppningsvis ytterligare i er bekantskapskrets.

-solstinget hindrar mig från förståeliga meningar-

http://verbalninja.blogg.se

 
Yossi

Yossi

24 juni 2009 20:51

The sense! You're making it!

Tack för konkretiseringen. Jag försökte förstå problemet och vad problemet egentligen var, men kom fram till väldigt lite. Tack Soran!

http://www.livserfarnaesteter.se

 
Ingen bild

Petra

24 juni 2009 23:23

Ah, är du säker på att du finns på riktigt? Tänk bara om alla hade samma inställning, till allting. Att vilja lyssna och förstå är underskattat idag.

En del av problemet tror jag ligger i att det är mer accepterat att ha manliga förebilder/idoler, oavsett område. Jag tror inte att kvinnor generellt sätt är mindre roliga eller sämre komiker. Men ibland känns det som om de kvinnliga komikerna ska finnas till för kvinnorna, medan männen finns för både kvinnor och män. Då blir det svårare, och alla kanske inte tycker det är värt att kämpa.

 
Ingen bild

viera

25 juni 2009 00:10

Att det är färre kvinnliga komiker beror på (tror jag i alla fall) att tjejer brukar ta livet och allt i det lite mer på allvar än att satsa på att vara komiker. Även om man nu är jätterolig och tycker om att underhålla så känner man kanske att man måste ha ett seriösare yrke. Eller så kommer man inte ens på tanken att satsa på det...för vi tjejer tenderar kanske att se på livet mer allvarligt? Jag vet inte, men det är min teori, jag hoppas jag hjälpte till i debatten.

 
Silent Soda

Silent Soda

25 juni 2009 00:43

Jag tror en anledning(av säkert många) verkligen är självförtroendet men inte i den mening att man inte vågar stå på en scen utan att man inte ens vågar försöka för rädslan för att misslyckas.

Jag har jobbat en del på en förskola och det är skrämmande hur mycket av tjejers tillbakadragna beteende man kan spåra från där.

http://silentsoda.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

25 juni 2009 12:23

Kvinnor har alltid fått kämpa sig fram och det spelar väl ingen roll i vilket yrke. Jag tror att det bara är så att kvinnor ska inte få för stor makt bara. Av vem? Ja det är ju där svaret ligger!

Personligen jat kah mina favoriter men jag har också några jag tycker är ruskigt dåliga också. Jag vet inte varför eftersom andra skrattar men inte jag.

Så man kan ju inte vara älskad av alla...

http://sancha

 
Standuplars

Standuplars

25 juni 2009 12:26

Kolla min blogg för den enda sanningen om detta problem.... http://bloggen.standupkomikern.se/#post280
Puss på er alla!
Lars

http://www.standupkomikern.se

 
Manne

Manne

25 juni 2009 14:53

Glöm inte att gratta Mr Druid på namnsdagen idag !

http://www.finest.se/Mannefik

 
Emma

Emma

25 juni 2009 16:52

Till "boom" och "L" jag känner ingen tjej som är stel eller bara bryr sig om kläder och bloggar...
Gå och se standup live så finns det flera roliga och nya tjejer. Jag tror att om man bara sluta generalisera att tjejer är tråkiga så kommer flera våga ta för sig, Nu säger jag inte att alla säger det, men jag har hört det. Och det är synd att dessa killar OCH tjejer inte har hafft chansen att se dom roliga kvinnorna som ann westin, karin adelsköld, tess persson, marja nyberg mfl. Som är skitroliga :)
/Kram
Emma

http://www.emmawessleus.blogspot.com

 
Ingen bild

A.

25 juni 2009 21:18

Det där med att tjejer i regel är mer tillbakadragna än män tror jag inte är ett problem. Jag är själv (på väg att bli) skådespelerska och älskar att stå på scen framför massor av folk. Men jag är privat väldigt blyg, och det finns många andra skådespelare och säkert också komiker, som är blyga och tillbakadragna privat.

Jag tror inte heller problemet ligger i att kvinnor inte vill eller kan bli komiker. Jag tror att det är något som stoppar dem, något yttre som är svårt att sätta fingret på. Precis som du säger, de "osynliga" sakerna. Det gäller väl bara att försöka ta reda på vad det är, och hur vi ska lösa det.

 
Ingen bild

lovisa

26 juni 2009 00:13

inte för att det har med saken att göra, men jag får för mig att du gillar hans musik: michael jackson har avlidit. hemskt tragiskt, måste jag säga.

 
Ingen bild

Olivia

26 juni 2009 10:49

Japp. Det är helt Jävla tragiskt. Jag gillar det inte alls. Han är Michael Jackson!!!!! Detta är apatråkigt. Anus är vad det är

 
Ingen bild

Ossy

29 juni 2009 19:40

Tack Soran för en intressant konkretiserande artikel!

För övrigt, det heter "fastän", "även om" eller "trots att" men aldrig "även fast" ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soran Ismail - 23 mars 2010 17:13

Eftersom hemsidan är nere av oklar anledning så kör jag på här tills vidare. Dessutom är detta länken som angivits från ticksters sida om min inspelningen av min stand-up special.   Återkommer snart med mer info. ...

Av Soran Ismail - 13 september 2009 17:36

Då står det äntligen klart vart jag ska flytta, och min förhoppning är naturligtvis att ni följer med mig i flytten. Vill ni göra det så klickar ni här ...

Av Soran Ismail - 12 september 2009 09:39

Det är segt nu, jag förstår det. Men det beror inte på mig. Inte längre i alla fall. Är det någon ni ska vara upprörda på nu så är det något företag som heter Crystone, utan att säga för mycket. Förhoppningsvis är allt löst i eftermiddag, ingen vill ...

Av Soran Ismail - 11 september 2009 02:24

Eftersom det inte riktigt finns någon godtagbar ursäkt till att bara försvinna ur en relation såsom jag har gjort, helt utan förklaring, så låter jag bli att ens ge det ett försök. Det här blir egentligen inget kul inlägg. Inte heller intressant. Ani...

Av Soran Ismail - 18 augusti 2009 17:38

Jag vet. Uruselt bloggande. Men det kommer igång, så fort nya siten är uppe. Ska till de som designat sidan på Fredag kl 14 så de kan visa mig allt jag inte förstått mig på. Tills dess - här är två bilder från travet i lördags.     Det är festligt m...

Ovido - Quiz & Flashcards