Direktlänk till inlägg 6 december 2008

Tekniken förstör oss

Av Soran Ismail - 6 december 2008 19:43

Kommer ni ihåg när vi var små? (Jag utgår nu att ni alla är precis lika gamla som mig, alternativt äldre). När man lekte lekar, man hittade på saker.. använde fantasin helt enkelt. Men i takt med att tekniken förbättrades så försämrades fantasin, idag är ett bra bevis på det.


Jag är hos David, han skulle tvätta. I väntan på att allt skulle bli klart och dessutom torktumlas (ca 2h) så satt vi kvar i tvättstugan. Vi pratade och hade kul. Hittade på lekar med klädvagnar och diverse lösa artiklar som fanns tillgängliga. Men så fort vi kom upp till hans lägenhet igen så slutade vi prata med varandra, bortsett från ett "titta här, det här är askul". 


Nu sitter vi med en varsin laptop i knät och smattrar på tangentbordet. Jag tittar på honom, han tittar ner. Våra blickar möts aldrig, inte ens vid random meningar som pratas. Man säger dem ut i tomma intet, man räknar inte med att få ett svar. Vi har försvunnit ut i cyberspace, kan man säga. 


Lite synd, kan tyckas. Men ändå orkar jag inte göra något åt saken. Nu ska jag snart hem och duscha, innan jag beger mig till Norra Brunn för att uppträda igen. 


Vad gör ni ikväll? Cyberspace, tv eller vänner? 

 
 
Ingen bild

Tinan

6 december 2008 19:59

Åh vad irriterande! Jag skrev ett långt svar här men så försvann det för att jag inte hade skrivit in spamkoden!

Hur som helst, det är ju som du säger. Istället för att umgås på riktigt, så umgås man bara lite halvt. Jag märkte av det väldigt tydligt när en halvbekant var på besök för några veckor sen, vi satt båda med var sin dator, utan att riktigt "bryta isen" och pratade, fast det blev så segt eftersom ingen av oss koncentrerade sig på samtalet.
Fast som tur var märkte vi vad vi höll på med, stängde av datorerna och började prata istället. Hur trevligt som helst!

Och om du hinner läsa det här innan norra brunn, så hoppas jag att du vågar testa mycket nytt ikväll. Jag såg dig med turnén 2008 för nån månad sen.

Men då ses vi (jag ser dig) ikväll! Hoppas det går bra, och att du har kul :)

 
Ingen bild

Victoria

6 december 2008 20:07

Ikväll blir det TV vilket ändå är snäppet mer socialt än Internetande... Speciellt då det blir finalen av Stjärnor på is som ska ses och ingen av oss sett det tidigare. Dvs ingen bryr sig så jättemycket - mer snack!

Ha en trevlig kväll!

 
Emjo

Emjo

6 december 2008 20:29

Sällskapsspel... vanliga hedliga brädspel. Det är socialt och jäkligt kul! Man kan ju hålla på i timmar. Lite bortglömt nu när allt ska spelas på tv:n.

http://www.emjo.bloggagratis.se

 
Jojjo

Jojjo

6 december 2008 20:51

Haha, ni är precis som jag och min kompis, vi kan sitta i samma rum och snacka på msn.

http://fromthehoodstothecity.blogg.se

 
Malle

Malle

6 december 2008 20:53

jag ska vara tråkig och kolla på tv...
jag vill hitta på nå annat men orken finns inte, och ingen vill
men lycka till :)

http://maddedans.blogg.se

 
Johanna

Johanna

6 december 2008 20:55

Kan bara hålla med Jojjo, jag och mina kompisar kan också sitta och snacka på msn, trots att vi är i samma rum. Har vi gratis sms och är i skolan kan vi t.o.m sitta bredvid varandra och messa varandra. Lite synd egentligen, att vi inte bara pratar.

http://www.yohanniz.blogg.se

 
evelina

evelina

6 december 2008 21:08

Jag ska åka till ett par vänner och ha myys!

Lycka till! Ha en trevlig kväll:D !.

http://eweliiinas.blogg.se

 
Ingen bild

Louise

6 december 2008 21:27

Jaa asså alla såna här grejer är ju så irriterande, som internet för mig just nu, det har kommit och försvunnit hela dagen, och jag kan inte göra ett skit åt det, och det vet jag! men endå kan jag inte dra och göra något annat heller utan jag bara sitter och blir mer och mer arg på hela internet systemet, att varför ska just MIN data bli såhär och inte min brorsas?? ja, vad kan man göra åt saken ? inget.
nu ska jag istället dra till en kompis och ha lite trevligt!
lycka till på Norra Brunn ikväll !!
Kram

 
Julia

Julia

6 december 2008 21:53

Som sagt, det stämmer verkligen det du säger...

Ikväll blir det bara tv och gamla parlamentetavsnitt=P lagom mycket en lördag som den här

http://gnisslia.blogg.se

 
Erika

Erika

6 december 2008 22:46

Så sant. Men det är tur att man ibland kan ägna tid med småbarn, som idag då jag tillbringat dagen och kvällen med vänner samt en 2-åring. Det är kul när man aldrig kan veta vad barn ska hitta på, så åtminstone idag har jag fått ha lite fantasi och fått öva upp mina obefintliga konstkunskaper genom att måla i en målarbok. Roligt att få vara som ett barn igen ^^

http://erenius.blogg.se

 
Sofia

Sofia

6 december 2008 23:38

Jag var på Trams Light, trevligt sätt att spendera lördagskvällen på.
haha den första meningen där "Kommer ni ihåg när vi var små" är en textrad ifrån Elefants låt När vi var små . eller ja, det är första meningen i refrängen. Lite kuriosa sådär. värt att kolla upp! har lagt in deras myspace som "Blogg/hemsida". check it out! Det är lite funk blandat med soul och hiphop.

Ha det bra!

http://www.myspace.com/elefantonline

 
Emelie

Emelie

7 december 2008 00:16

Haha! Jag kom nyss att tänka på när jag och mina kusiner stal en massa skrot (gamla krukor och sånt) från grannens tomt (huset skulle ju ändå rivas så varför inte ta vara på sånt som ändå ska slängas...) och hur vi försökte gömma undan dem från våra föräldrar i en lekstugaså att de inte skulle tvinga oss att gå tillbaka med det. Då var det ju kul att gömma blomkrukor i trånga utrymmen, exempelvis en lekstuga! Det var tider det!

http://www.stiftsemlan.blogg.se

 
JFlykten

JFlykten

7 december 2008 00:19

Det värsta som jag tycker att internet har gjort med människor (eller bland de värsta då, kanske det vanligaste som inte är så bra är ett bättre ordval, aja, sorry, läskigt lång och inkorrekt parantes) är hur svårt man får att kunna ta kontakt när man väl står där utan internet (eller folk inte är inloggad på msn, som det oftast heter). Känner själv att jag har väldigt svårt att slå en signal till mina vänner så när pappa undrar om jag inte ska hitta på något med vännerna så kommer tyvärr för det mesta svaret "Vet inte, de har inte varit inne på msn".

Och slutligen för att understryka min tes, som det skulle föreställa, om att kommunikation över internet har utvecklat ett handikapp för kommunikation utanför internet(det var många fina ord för det jag försökte säga, men inte fick fram. Varför skrev jag inte sådär på en gång?) så vill jag posta denna länk till ett oslagbart citat hämtat från tjuvlyssnat.se:
http://www.tjuvlyssnat.se/allmant/den-nya-tidens-frhllanden-har-sina-egna-komplikationer

http://www.youtube.com/watch?v=MY0Six9XYYQ

 
Ruff

Ruff

7 december 2008 00:41

sen är det väl så att vi blivit äldre sen tiden då vi inte levde över internet. det spelar ju också in ganska så mycket på vår kommunikation och sätt att umgås på.

http://myspace.com/badrockare

 
Behrad

Behrad

7 december 2008 00:47

Tänk på det nästa gång du äter med david, då är det VERKLGEN omöjligt att ta mänsklig kontakt med honom, ko som han är.

http://behradrouzbeh.blogspot.com

 
Ingen bild

Delora

7 december 2008 01:13

Det blev vänner ikväll för min del. Disney TP i tre timmar! Vi var sämre på disney än vi trodde...

 
Ingen bild

johanna

7 december 2008 02:06

Jag hade 18årsfest och hade askul, hoppas du hade kul ikväll! puss på dig!

 
Melody

Melody

7 december 2008 03:29

Grattis gubben! Piroz be piroz be:) Må du leva i hundra år din roliga filur..kramar/Melody

http://pishy.wordpress.com

 
Erika

Erika

7 december 2008 07:07

Lördagskvällen är i och för sig redan över, men självklart såg man finalen på Stjärnor på Is! ;)

http://www.thoressons.blogg.se

 
Linn

Linn

7 december 2008 09:58

Hm, konstigt, jag som är yngre än dig satt två timmar med en kompis i fredags och bara pratade. Ingen dator, ingen tv, inte ens musik. Fast, jag ska inte säga något, för nu sitter jag ju här, framför datorn.

http://linnastrom.blogg.se

 
Ingen bild

matilda

7 december 2008 12:40

man ser det där på ungar också, dom kan inte ens klippa snöflingor av pappeer (vik-klipp du vet) dom fattar liksom inte hur man gör.

 
Ingen bild

Elnaz

7 december 2008 12:46

Tycker faktiskt att du har rätt om det med cyberspace. Själv har jag uppträtt hela helgen i backa teatern (gbg) dansuppvisning. Har haft väldigt trevligt med dans folket. Tycker du borde kolla på parlament avsnittet ikväll. Det lär vara nyttigt för dig att se dig själv. Hälsningar från gbg.

 
Ingen bild

Elnaz

7 december 2008 12:47

Sorry för 22 an. Fixat nu.

 
Mathilda

Mathilda

7 december 2008 12:47

Tänkte bara slänga in en kommentar så du slipper ha 22.

http://mathildahugoson.bloggagratis.se

 
MalinTh

MalinTh

7 december 2008 13:38

Du har helt och hållet rätt!
Usch, om det är så här nu, hur är det då om tio år?

"Hey.. ska vi dra o se standup?"
- Visst kan vi se standup men vi behöver
inte röra oss. Det är bara att ta fram standup-3D glasögonen så kommer komikerna till oss.
"Just det, jag hade glömt det, tekniken är ju så jävla bra nu! Man behöver inte betala en spänn för att ha roligt längre."

En komiker någonstans på en scen: Jahapp, ingen publik idag heller..

(Jag umgicks med vänner och såg på TV4, hade lämnat cyberspace för dagen)

http://www.finest.se/HeavenlyLife

 
Linda

Linda

7 december 2008 18:06

Internet har blivit min räddning som student i USA. Jag skypar med min fästman (vilket varit lyckat uppenbarligen eftersom vi fortfarande håller fast vid våra bröllopsplaner), tvingade in alla mina släktingar inklusive föräldrar på fejjan, skriver månadsmail till mina närmaste vänner och släktingar, bloggar om min vardag så de som vill kan hänga med även om vi inte ses pga geografiska förhållanden eller de inte har tid att maila/skypa. Och för att jag själv tycker jag har så himla mycket vettigt att tillföra, såklart ;)

I lägenheten som jag delar med två asroliga tjejer finns inget tv-abonnemang. Ingen av oss har haft något intresse eller behov av det så web-tv är högaktuellt för mig - tack vare internet.

När ekonomin är i kris (alltså min personliga lilla yttepytteprivatekonomi pratar jag om då) och jag vill hitta på något med en kompis här men jag har inte råd att köpa nytt kontantkort så skickar jag iväg ett mail, facebookar eller skypar personen i fråga.

Och eftersom det finns Youtube så ska jag när jag kommer hem från luciatåget jag deltar i ikväll skriva in "Parlamentet 07.12.08" och kolla på senaste avsnittet. :)


MEN jag måste också flika in att för mig kan den negativa sidan av internet mer bli stressfaktorn. Msn, facebook, bloggande och skype är helt klart värt att ta semester ifrån då och då. Eller bara stänga av datorn tidigt på kvällen och inte sätta på den förrän sent dagen efter.

Hoppas det gick bra igår!

//linda

http://niskalainen.blogg.se

 
anton

anton

7 december 2008 19:58

det blir TV programmet VÄNNER streamat från CYBERSPACE.
hahaha


ha

http://filthy-anton.blogspot.com

 
Sanna

Sanna

8 december 2008 15:25

Så klok du är!

http://sancha.bloggagratis.se

 
Ingen bild

janni

12 december 2008 17:35

min systerson är 6 år och efter att han har spelat data spel ett tag och jag säger att han får hitta på något annat så blir svaren alltid:vad ska jag göra nu?och när jag säger:gå in i lekrummet och lek så säger han alltid:med vadå?:p ganska lääskigt ibland att en 6 årig spralig kille ej har någon fantasi men men

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soran Ismail - 23 mars 2010 17:13

Eftersom hemsidan är nere av oklar anledning så kör jag på här tills vidare. Dessutom är detta länken som angivits från ticksters sida om min inspelningen av min stand-up special.   Återkommer snart med mer info. ...

Av Soran Ismail - 13 september 2009 17:36

Då står det äntligen klart vart jag ska flytta, och min förhoppning är naturligtvis att ni följer med mig i flytten. Vill ni göra det så klickar ni här ...

Av Soran Ismail - 12 september 2009 09:39

Det är segt nu, jag förstår det. Men det beror inte på mig. Inte längre i alla fall. Är det någon ni ska vara upprörda på nu så är det något företag som heter Crystone, utan att säga för mycket. Förhoppningsvis är allt löst i eftermiddag, ingen vill ...

Av Soran Ismail - 11 september 2009 02:24

Eftersom det inte riktigt finns någon godtagbar ursäkt till att bara försvinna ur en relation såsom jag har gjort, helt utan förklaring, så låter jag bli att ens ge det ett försök. Det här blir egentligen inget kul inlägg. Inte heller intressant. Ani...

Av Soran Ismail - 18 augusti 2009 17:38

Jag vet. Uruselt bloggande. Men det kommer igång, så fort nya siten är uppe. Ska till de som designat sidan på Fredag kl 14 så de kan visa mig allt jag inte förstått mig på. Tills dess - här är två bilder från travet i lördags.     Det är festligt m...

Ovido - Quiz & Flashcards