Alla inlägg under juni 2009

Av Soran Ismail - 7 juni 2009 14:23

Att det är val till EU-parlamentet idag kan väl inte ha undgått någon, inte ens om man är den ytligaste personen kring hela stureplan. Jag har själv redan röstat för längesedan. Till en början hade jag tänkt rösta blankt, men av samma anledning som jag inte gjorde det så borde ni gå och rösta. Och inte blankt. Och den anledningen stavas Sverigedemokraterna. Det har, under alltför lång tid, blåst väldigt starka vindar högerifrån i politiken i hela Europa. Och inte moderat-höger, utan snarare idiotlogik-höger. Titta bara på Italien, där Berlusconi numra har involverat fascistpartiet (!) i regeringen. Jag kan, för allt vad jag är värd, inte förstå hur det inte kan få större reaktioner runtom i Europa. Tänk er hur det hade sett ut om Nazisterna hade suttit i Tysklands regering... Självklart så finns det problem med integrationspolitiken i Sverige, såsom inom alla områden. Men en sak kan jag lova er och det är att SD inte har den bästa lösningen.


Därför tycker jag att det är av yttersta vikt att vi ser till så att Sverigedemokraterna inte får göra sin (idiotiska) röst hörd. Att vi visar att Sverige är ett land där majoriteten har den mest grundläggande logiken intakt. Att vi är ett land som inte tillåter oss att skrämmas till olika beslut, att vi fortfarande kan tänka själva. Så rösta på vad fan som helst, bara det inte är Sverigedemokraterna.


Annars ska jag vara ärlig och säga att det knappast var ett enkelt val, jag hittar saker jag ogillar starkt hos alla partier. Och vissa, som t.ex KD, är bortom rimliga tankar. FI är ju bra på sitt sätt, så även MP. Men det som till slut fick min röst var inte ett parti utan en person, och den som jag tror kan göra mest för kurderna. 


Visst, det är naturligtvis inte den viktigaste frågan. Långt ifrån. Den kanske till och med hamnar bland de sista, rent objektivt. Men för mig är den viktigast. För oavsett vilken fråga vi tar upp, kvinnors rättigheter, miljön, eller arbetspolitiken så är det mest vitala och grundläggande i detta att först och främst få finnas till. Att bli igenkända. Tillåtna att existera. Sedan kan man påverka allt annat. Hade situationen varit sådan att kvinnors existens inte erkänts, så är jag säker på att man hade lagt sin röst på den personen som hade kämpat mest för just detta. 


Men om ni inte har röstat ännu, trots att ni är myndiga, do it. På vad som helst, bara det inte är Sverigedemokraterna..

Av Soran Ismail - 7 juni 2009 04:32

Så här i efterhand är jag riktigt glad att jag missade matchen. I bilen på väg dit så hörde jag om Källströms missade straff. Och jag tvingade Kodjo att lyssna på när Danmark gjorde 0-1. Sedan lyssnade vi klart på första halvlek. Efter det bad jag en vän smsa när Sverige kvitterade. Det kom inget sms...


Istället hade jag och Kodjo en riktigt bra stand-up show för några glada Metallarbetare från facket. En kanonpublik som fick en kanonkväll. Och så här i efterhand så väljer jag att inte gå in på diverse sportsidor och läsa om fiaskot. Jag såg som sagt inte matchen och vet inte hur matchen utspelade sig, men jag vet tillräckligt. Jag väljer att inte bli påmind om att det inte blir något Sydafrika 2010. Sorgligt nog. 


Men ändå så kan jag inte undvika att tänka vilken enorm press det måste vara som landslagsspelare, speciellt i fotbollslandslaget. Så många människors glädje kontra sorg ligger i deras händer (fötter). Vinner de gruppen så går Sverige till VM och det ger miljontals svenskar en fantastisk sommar, och en underbar resa. Gör de inte det så uteblir det. Till skillnad från oss komiker som enbart skadar oss själva om vi misslyckas... 


God Natt 

Av Soran Ismail - 6 juni 2009 17:31

Lika lite som någon har missat att Söderling spelar final i Franska Öpnna i morgon så har någon missat att Sveriges herrlandslag spelar match ikväll. En viktigt och antagligen direkt avgörande match till VM i Sydafrika, nästa sommar. Sverige - Danmark. Kl 20:00. Och vad gör jag? Jo, jag ska själv jobba. I Fagersta. Det var ju självaste fan...


Det är som att min bokare har satt sig ner med Lars-Åke Lagrell, och Michel Platini och sagt "ok, kolla här. Ni säger till när det är en viktig, intressant fotbollsmatch i Europa, och så ser jag till att boka in Soran på jobb under den dagen. Om han kommer märka något? Nejdå, oroa er inte. Jag bokar in så långt i förväg att han inte kommer komma på det förrän det är för sent." Ok. Det är kanske inte så troligt att min bokare har möte med dessa herrar, och att Michel Platini lärt sig flytande svenska, men något är det. 


Ända sedan jag började med stand-up så har jag missat i princip varenda viktig match som jag bara MÅSTE se. Ofelbart. Champions League. EM-Kval VM-kval. EM. Och så får jag samtal av Özz som berättar att de blir ett glatt gäng på ca 10 pers som ska kolla på matchen hos honom på hans nya supertv. Kul. Nej det går tyvärr inte, för jag ska jobba. I Fagersta. Och värre än så: med Kodjo! Inget ont om honom i vanliga fall, men han är lika ointresserad av sport som vilken kulturtant som helst. Det gör det hela ännu jobbigare. 


Den 5e September 2007 var jag i Gävle med Hasse vill jag minnas, men då jävlar hjälptes vi åt för att se så mycket som möjligt av den EM-kval matchen. Och Sveriges senaste match, då uppträdde jag med Özz. Då hade jag en "partner in crime" att springa ifrån sällskapet med för att få en glimt av matchens sista kvar. Men nu. En helt liktiltig Kodjo. Det var ju självaste fan också! 


Av Soran Ismail - 6 juni 2009 17:17

Som jag nämnde lite tidigare så skulle jag åka till Norrköping för att uppträda igår. Det var en privat bokning. Alla stadens kommunala gymnasieskolor hade en gemensam bal, för lite över 800 avgångselever.


Det var sagt att jag skulle gå upp på scenen 20:30, och prata i ca 25 minuter. När jag kom fram 19:33 så möttes jag upp och togs till lokalen, där jag blev tilldelad en loge. Här förklarade de att folk höll just nu på att servera varmrätten, och när den var avklarad så skulle jag gå upp. Dessvärre såg det ut att bli en försening på ca 30 min, sa dem. Ok. Ingen fara. 


Sedan satt jag i min loge och väntade. Och väntade. kl blev 21:15. Jag började bli lite orolig. Det var nämligen så att jag hade en biljett med sista tåget hem, som går 22:21 från Norrköping - Stockholm C. Jag försökte ringa hon som var ansvarig, men hon gick inte att nå. Jag kunde själv inte lämna logen för man var tvungen att ha passerkort för att komma igenom diverse dörrar och in i diverse hissar. Klockan blev 21:30, och jag ringer nu min agent för att kolla vad det står i avtalet. Bollar lite hur jag ska göra. Då kommer de. De förklarade att det hade blivit strul med fotograferna och alla 800 gästerna skulle fotograferas innan varmrätten... 


Vi går upp och är på plats 21:40, men då visar det sig att serveringspersonalen håller på att servera efterrätterna. Det är inte direkt optimalt att stå och prata medan det finns en massa annat att fokusera på, så jag föreslår att vi väntar lite till. Kl 21:50 så kan vi inte längre vänta. Jag går på och pratar ett tag. Och det gick bra. Även fast lokalen i sig inte var bra alls för stand-up så var publiken det. När jag går av scenen så var det 5 minuter kvar till tågets avgång.. det stod ganska klart att jag skulle missa det. 


Så jag fastnade i Norrköping. De hade fixat ett hotellrum åt mig och Sara, min bokare, fixade en ny tågbiljett till dagen efter. Så jag gick ut med studenterna, hade en trevlig kväll och fick åka hem ikväll istället. Och det fick det absolut vara värt. Det är mycket viktigare att fokusera på att göra ett ordentligt jobb, än allt krimskrams runtomkring.



Men jag vill passa på att tacka de som slet in i det sista för att jag skulle hinna med mitt tåg hem, och alla de som såg till att jag hade en trevlig kväll, helt ensam i Norrköping.  


 

Av Soran Ismail - 5 juni 2009 16:20

Robin Söderling håller just nu på att spela semifinal i Franska Öppna. Hans bragd mot Nadal häromdagen undgick väl inte ens kulturtanterna på söder. Det har gjort många, däribland även mig, väldigt intresserade av hans fortsatta framfart i turneringen. Dessvärre visas dagens match på Eurosport, en kanal som jag inte längre har.


Så nu sitter jag, som en idiot, och följer matchen på Aftonbladet. Små textmeddelanen. "15-0". "30-15, dubbelfel, slarvigt av Söderling". Och när det är som mest spännande, vid någon avgörande boll så sitter jag och skriker. Idrott är kul. Svinkul. Men det tar verkligen fram det mest banala i en. Det är bara känslor, och när känslorna tar över så försvinner logiken.  Det står klart efter att jag kommer på mig själv skrika åt en datorskärm att nästa information ska vara mig till lags..


Och ännu värre så ser det ut att gå åt helvete. Efter att ha lett med 2-0 i set så står det nu 0-3 i game till Gonzales i det femte, och avgörande setet. Kom igen nu Söderling!


Av Soran Ismail - 4 juni 2009 16:54

Här kommer ett till tips. Gratis stand-up på Scandic Malmen vid Medborgarplatsen ikväll kl 20:00. Det är en testkväll för hösten, så passa på att se bland annat mig, Kodjo, Ahmed och Ola Söderholm helt gratis.


Sedan kör jag igång en ny undersökning/omröstning här till höger på bloggen. Det är av en ren nyfikenhet, och kommer antagligen komma till användning för mig på ett eller annat sätt, så rösta gärna. 


Hoppas vi ses kl 20:00 ikväll. Scandic Malmen. 

Av Soran Ismail - 4 juni 2009 13:15

Innan jag springer iväg på mina möten för dagen så ska jag ge er ett tips. Jag har nämnt det tidigare, men det finns en chans att ni har glömt det så jag ska vara snäll och påminna er.


Jag har dessvärre oturen att uppträda i Norrköping i morgon. Inget större fel på Norrköping i sig, det är bara det att det innebär att jag missar Showen med stort s. Lewis Black. Han kommer till Sverige. I morgon.


Gillar ni Betnér, så ska ni gå. Inte bara för att han ska öppna för honom, utan för att man då gillar politisk humor. Humor med substans. Någonting som är mer än "bara roligt". Jag ångrar så inåthelvete att jag inte kan vara där, men det betyder inte att ni inte kan gå.  Klicka här


"I would love to belive that the earth was created in 7 days, but I have thoughts. And that can really fuck up the whole faith-thing"

Av Soran Ismail - 4 juni 2009 04:50

God natt mina små könsorgan

Ovido - Quiz & Flashcards