Direktlänk till inlägg 21 april 2009

Mental våldtäkt

Av Soran Ismail - 21 april 2009 03:32

Ikväll var det ett företag som hade bokat in lite fest och som överraskning för sina anställda så hade de "A RAW comedy night" där Jag, Mårten och Martin Soneby var inbokade.


Väl på plats märkte vi att folk var aningen mer förfriskade än vad vi hade väntat oss för den tiden på en måndag, så vi bestämde oss för att hålla kvällen lite kortare än planerad.


Mårten var först upp på scenen. Det märktes på en gång att det här inte skulle bli en kväll som gick till historien. Eller snarare tvärtom, det skulle den, men inte i positiv bemärkelse. Han hade i princip ingen lyssning från start och folk skrek absuriditeter mot honom på scenen. Han fick väldigt litet betalt på bra material som 9 gånger av 10 får gapskratt, och jag och Martin stod och observerade detta spektakel några meter bort. Våndades.


Efteråt var det Martins tur, och han hade det väl knappast lättare. Jävlar i helvete vad folk var onyktra. Han blev konstant avbruten av skrikande människor. En av människorna sträckte fram sin mobil och frågade "kan inte du kort på mig och min kompis". Detta är alltså under tiden som han kör sitt material. Ni kan kanske tänka er vad det var för fokus på publiken. Samtidigt står jag 5 meter bort och känner "om 10 min ska jag upp på samma scen och prata inför samma publik. Kanon". Under tiden som Martin står på scenen så till och med tittar han på mig och säger "Det här är skitkul Soran. Det kommer bli skitbra. Haha!" 


Jag går upp. Det blir ingen skillnad. Inte åt det bättre hållet i alla fall. Jag står väl och snackar för mig själv och några tappra själar i ca 10 min (?) och sedan går jag av.


Detta var den tyngsta kvällen jag upplevt som stå-upp komiker sedan jag uppträdde för Willys i Bromma den 10e Maj 2008. Ibland går det bra, och då vill man gärna vara kvar och festa med den sköna publiken. Ibland går det mindre bra och då vill man bara åka hem med en gång. Men sen så finns det vissa gånger, som ikväll, när det går käpprätt åt helvete och det enda man kan göra är att supa bort hela kvällen från ens minnesbank. Nu kommer den säkerligen finnas kvar där, men jag gjorde ändå mitt bästa...


Nu ska jag nog duscha. Inte ståendes, utan sittandes. I ett hörn. Och så ska jag gunga, fram och tillbaka och fram igen. Jag ska mumla meningar för mig själv som "jag är inte värdig". Samtidigt ska jag skrubba mig själv. Intensivt. Jag ska försöka tvätta skammen från kroppen, men det kommer inte att gå. Hur mycket Barnängen jag än dränker min kropp i så kommer det ändå att dofta skam. 


Trots detta så är jag inte arg på någon. Inte det minsta. Folket var där för att dricka, snacka, ragga och festa. Inte för att lyssna på andra männikor som försöker vara roliga. Så jag förstår dem. Men ibland blir det så här och de som drabbas värst är då komikerna som står på scenen och efteråt frågar sig själv "hur mycket är mitt självförtroende värt!?". Jag har ännu inte lyckats hitta något svar på den frågan...


Hoppas att ni hade en bättre måndagskväll. 

 
 
Ingen bild

hejj soran

21 april 2009 03:39

men jag gissar att det här är en bra erfarenhet... D: :)

 
Fritte Fritzson

Fritte Fritzson

21 april 2009 09:44

Ojojoj. Vet precis hur det känns. En grej som jag märkt är att många företagskunder tror att det är en positiv grej att komiker dyker upp som en överraskning. Men att det nästan alltid är tvärtom - om inte överraskningen är Johan Glans vill säga. Så om jag har minsta möjlighet att påverka så försöker jag få dem att skriva ut att det kommer en komikerjävel och skojar lite. Men som sagt, lätt att va efterklok.

Kramar

http://www.fritte.se

 
Emma

Emma

21 april 2009 11:11

Vilket slöseri att ha såna storheter där som dig och Martin och sen vara för packad för att minnas det. Jag skulle absolut förstå dig om du var arg på publiken. Du har ingen skam att duscha bort. Det är dom som har det! Du är en kanonkille, Soran. Kram från Emma

http://www.emmaostlind.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Josse

21 april 2009 11:22

Tänk att dom inte hade nån aning om vad dom hade mitt framför ögonen. Jag hade gjort mycket för att få se dig och Soneby på samma scen, oh my!

 
Ingen bild

N

21 april 2009 11:56

Slutsats: överraskningar, sprit och företagskunder = lite osäkert kort. Ni verkar ha skött det utmärkt och för det ska ni ha cred. Att fullfölja något när det känns meningslöst, ha tålamod, är en bra egenskap som fler borde besitta. Som sagt, de som ska tvätta bort skammen är de som inte lyssnade. Att sitta still i en halvtimme kan väl inte vara så svårt? Jag har ju i och för sig aldrig varit full...
Bättre lycka nästa gång ;)

 
Ingen bild

Pierre

21 april 2009 13:38

Förstår precis hur du känner! Det värsta man egentligen kan råka ut för som komiker det är att vara en överraskning på någon firmafest eftersom folk då inte är förberedda på att det skall bli stand up och kanske inte är det minsta intresserade av det heller. Jag råkade ut för en publik som visserligen ville se stand up sist jag uppträdde men som var i runt 65-70 års åldern o har man då ganska ungdomligt material blir det också svårt! Men, men..alla erfarenheter är väl bra antar jag =)

 
Sanna

Sanna

21 april 2009 14:16

När jag läser det här blir jag bara förbannad och skulle ha velat vara där och bara skrika ut från scenen;
-Håll käften era jävlar!

Antagligen hade det ju bara ökat fientligheten men det absurda i det hela är ju att alkoholen är fri så länge du betalar.

Det är väl här som är själva kärnan att en komiker som blir inbokad måste ju snart få ställa krav också. Ingen full publik. Så varför gör ni inget åt det här tillsammans så det blir en förändring?

Du berättade ju om N.Y och var det två - tre drinkar och sedan var det bra. Så skulle det vara under en sådan här kväll också. 10 X 3 = 30 min som går åt att prata på scenen och innan den stunden är klar kunde man ju hålla inne med spritandet.

Så tycker jag!

Sedan är det ju inte du som ska tvätta bort någon skam. Det är ju fetfestarna.

Kram//Sanna

http://sancha.bloggagratis.se

 
Ingen bild

CliffBarnes

21 april 2009 14:54

@sanna: Vadå, festarna har väl inget att skämmas för? Dom har inte gått dit för att se på standup, dom har gått dit för att äta och dricka tillsammans med sina kollegor och vänner. Så det är klart att dom gör det. Inga konstigheter med det egentligen.

Har själv varit på en julfest där en ståupp komiker uppträdde. Vid 22 tiden när han klev upp så var stämningen rätt hög och då är folk i allmänhet inte intresserade av att sitta still och lyssna. Det är ju så det är.

Den enda som gjorde "fel" var i så fall den som planerade in uppträdandet sent på kvällen.

 
Ingen bild

andrea

21 april 2009 15:13

Willys - i Bromma? Hm...verkar som om jag inte känner "min egen" förort överhuvudtaget, haha! Herregud. Jahapp.

 
- | | Carro | | -

- | | Carro | | -

21 april 2009 15:43

Usch vad tråkigt Soran..
Var felplanering där av dom som arrangerade det.. Och jag hade nog dött av nervositet ifall jag skulle gå upp efter Mårten och Martin..men alla ni verkar ändå ha gjort det bästa ni kunde.. tummen upp för det..!!

Jag brukar iallafall skratta åt det mesta så jag hade nog tyckt det var jättekul och se er ^^ kram

http://carolinedream.blogg.se

 
Ingen bild

mixMartina

21 april 2009 17:47

Åh, vad tråkigt med en full publik! :(
Känner medlidande för dig - jag kan tänka mig känslan att vänta vid scenen och se den dåliga publiken.
Jag brukar vara tillräckligt nervös innan föreställning, och en full publik måste ha spätt på det ännu mer.
Men du gjorde det bästa i en dålig situation i alla fall. :)

 
Ingen bild

Gg

21 april 2009 20:43

Soran dom där människorna var alldeles för fulla för att fatta din storhet =)
Jag minns ditt självförtroende när du stod på scenen på ert sista uppträdande på Circus med turnén. Det var fantastiskt, så jäkla roligt och bra! Du är värd allt självförtroende.

 
Ingen bild

JENS (var i publiken på festen!)

21 april 2009 21:41

Tja Soran, Vet inte om du kommer ihåg mig men vi snacade en sväng efter ditt gig och vi tog ett kort du och jag, som jag också sa till dig så vart du grym, ni var grymma allihopa.

Jag förstår mig inte på er människor som skriver massa skit om publiken hur "korkade" vi var som inte fattade vad som var framför våra ögon. Jag menar, ingen av hos hade en aning om att killarna skulle komma. VI körde vårt race som vanligt, tidigare gånger har det varit ett uppträdande med musik och då går det lika bra att vara dyngrak som nykter. Denna gången hade nykter varit att föredra, tyvärr var det inte många som var det. Pinsamma är ni tjejer som skriver så dumma kommentarer att publiken borde skämmas osv. Det var inte vårat fel att det blev som det blev heller, men nu blev det som det blev och jag tror inte att någon annan är Mårten, Martin och Soran hade gjort ett bättre jobb!

Jag tyckte det var skitkul och jag älskade skämten, Jag gav Soran massa creds efter hans gig och jag hoppades att det värmde! Ni var grymma, men folk hade lite för mycket sprit i skallen för att uppskatta allt!

Kör hårt Soran!! :)

 
Behrad

Behrad

21 april 2009 22:48

Eftersom du är sveriges åttonde sexigaste singel så vill jag gärna hjälpa dig med att skrubba dig.

http://www.rawcomedy.se/behrad

 
Sanna

Sanna

21 april 2009 23:09

CliffBarnes!
Du ska veta att vi alla inte tycker lika, så ock i detta fallet.
Att dricka så pass mycket att man ex. ber stand-up komikern om att ta ett foto på resp. är för mig lågt (avbrytande).
Så jag tycker fortfarande att det är lågt av folk som dricker så mycket och är så pass störande denna korta stund framförandet är.
Min fråga till dig? Får jag tycka så här?

http://sancha.bloggagratis.se

 
Zabina

Zabina

22 april 2009 01:16

Dina svar på den här omgången frågor gav mig en nyvunnen respekt, jag gillar att du nämner Gardell som en bra författare och att du gör skillnad på om en komiker är "rolig" eller "bra".
Även din formulering om EMU och jämförelsen med USA är kvalité.

http://zindc.wordpress.com

 
Mirja

Mirja

22 april 2009 17:55

Varför låter du det tära på självförtroendet, när du vet att det inte var på grund av att du var dålig som det gick dåligt? Och, när du dessutom har två kollegor som blev lika illa bemötta? Res dig.

http://plums.blogg.se

 
Ingen bild

Vi som stod längst fram

22 april 2009 22:57

det var hemskt! mina kollegor dissade er totalt och jag såg hur irriterade ni var...killen som stod bredvid mig ("kan du ta en bild på mig -killen)" är dock riktigt skev nykter också. Jag ber om ursäkt för mina kollegor!!

 
tove

tove

23 april 2009 17:28

synd att det blev ett sånt fiasko, men det var bara omständigheterna!
Tänkte höra när du kommer till Stockholm nästa gång och uppträder? :)
kram

http://soderbrud.blogg.se

 
Ingen bild

W.

5 maj 2009 09:10

jag var en av dem som var på den där Willy:s-festen i Bromma och ja, det var kanske inte de bästa av förutsättningar. Men vi som lyssnade, vi älskade vad vi hörde! Hela den där festen var som ett enda stort skämt; mörk lokal, taskig mat, taskig musik, taskigt ljud, taskigt läge (industriområde). Det var liksom upplagt för att hela kvällen skulle gå åt helvete. Men du var ljuspunkten!

 
Ingen bild

Ann-Mari Piret

24 augusti 2015 16:48

Hej

Jag har precis utsatts för en mental våldtäckt på nightclub Amigo i Tallinn 44 män var på mig / Ann-Mari Piret

 
Ingen bild

Ann-Mari Piret

24 augusti 2015 17:27

Hej
Ursäkta men 4 män var det / Ann-Mari Piret

 
Ingen bild

caroline

6 februari 2016 16:47

Det är inte ditt fel, bra om du har ädlare själar och ljuspunkter i livet efter detta som är så välskrivet och vad det är, även skötare inom vårdbranschen vet vad det är, det är så man tappar luften.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Soran Ismail - 23 mars 2010 17:13

Eftersom hemsidan är nere av oklar anledning så kör jag på här tills vidare. Dessutom är detta länken som angivits från ticksters sida om min inspelningen av min stand-up special.   Återkommer snart med mer info. ...

Av Soran Ismail - 13 september 2009 17:36

Då står det äntligen klart vart jag ska flytta, och min förhoppning är naturligtvis att ni följer med mig i flytten. Vill ni göra det så klickar ni här ...

Av Soran Ismail - 12 september 2009 09:39

Det är segt nu, jag förstår det. Men det beror inte på mig. Inte längre i alla fall. Är det någon ni ska vara upprörda på nu så är det något företag som heter Crystone, utan att säga för mycket. Förhoppningsvis är allt löst i eftermiddag, ingen vill ...

Av Soran Ismail - 11 september 2009 02:24

Eftersom det inte riktigt finns någon godtagbar ursäkt till att bara försvinna ur en relation såsom jag har gjort, helt utan förklaring, så låter jag bli att ens ge det ett försök. Det här blir egentligen inget kul inlägg. Inte heller intressant. Ani...

Av Soran Ismail - 18 augusti 2009 17:38

Jag vet. Uruselt bloggande. Men det kommer igång, så fort nya siten är uppe. Ska till de som designat sidan på Fredag kl 14 så de kan visa mig allt jag inte förstått mig på. Tills dess - här är två bilder från travet i lördags.     Det är festligt m...

Ovido - Quiz & Flashcards