Alla inlägg den 21 mars 2009

Av Soran Ismail - 21 mars 2009 15:21

Idag åker vi till Uppsala med riksteaterns Newroz-föreställning. Det gör vi i skuggan av bandyfinalen.


Varje år är det samma hets, och det är lite lustigt tycker jag. Någon vecka innan så hänger kommunen upp oranga vimplar i hela staden (två-gator, överallt sitter det affischer kring detta och restauranger har speciella "bandy-erbjudanden". Det är också enda gången under året som det skyltas till Studenternas. 


På själva matchdagen (idag) så stormas staden av supportrar. Från Sandviken, Västerås, Stockholm (Hammarby) eller Edsbyn. Beroende på vilket lag som har fått hem flest svenskar från Ryska ligan det året. Och det är alltid lika roligt att se, för det ter sig så onaturligt för Uppsala som stad. Denna akademikerstad som helt saknar denna form av idrottskultur anpassas för en dag för att ta emot över 20.000 fans. Folk vet inte riktigt vart de ska ta vägen, får jag känslan av. 


Utöver detta så tycker jag att det är fascinerande att bandy har blivit en så stor sport. Det är den, enligt mig, överlägset mest överskattade sporten (att titta på). Planen är för stor för sporten, så även målen. Det är inte ovanligt att det blir över 10 mål i en match. Det är heller inte ovanligt att en spelare dribblar igenom ett helt försvar och gör mål. Det känns mer som en lek. En tråkig lek. För man ser knappt bollen. En utvisning påverkar inte matchen speciellt mycket. 


Nu blev det väldigt osammanhängande, jag förstår det. Men min poäng är att bandy är fruktansvärt tråkigt att titta på. Och då är jag ändå en sportnörd utan dess like och kan finna underhållning i det mesta som innehar ett tävlningsmoment. 

Av Soran Ismail - 21 mars 2009 13:13

Ni efterfrågade en bättre bild på t-shirtarna. Här är de; 



Jag lyssnade på er. Demokrati rådde. De två mest populära förslagen blev tryckta den här gången. Nästa gång blir det kanske nya citat. 


(De finns även  i svart. Jag hojtar till när webshoppen öppnar.)

Av Soran Ismail - 21 mars 2009 03:58

Eftersom jag själv uppträdde så missade jag andra programmet av Grillad. Enligt många som var med så skulle detta vara ett bra program, så jag undrar nu; stämmer det? Hur var detta? Ett steg i rätt riktning? Hoppas det.


God Natt så länge... 

Ovido - Quiz & Flashcards